I sommer lanserte Funcom sitt nye hybridkonsept Age of Conan:Unchained. Dette er en modell hvor spillere har gratis tilgang til det meste av spillets områder, men må bli betalende medlemmer for å fjerne bestemte restriksjoner på ting som antall yrker, lagringsplass og tilgang på sluttspillinnhold.

– Aktivitetsnivået på serverne har blitt firedoblet i løpet av juli, inntekten fra spillet har blitt mer enn doblet, og vi har opplevd en positivt økning i abonnenter. Dette gir oss definitivt stort håp for spillets fremtid, sier administrerende direktør Trond Arne Aas i en pressemelding som ble sendt ut tidligere idag. 

LES OGSÅ: Gullalder for gratis onlinespill – PlanetSide 2 annonsert

Betalende elitespiller vs. gratis nybegynner. Fører ordningen til større klasseskiller i Age of Conan? (Foto: Funcom)
Betalende elitespiller vs. gratis nybegynner. Fører ordningen til større klasseskiller i Age of Conan? (Foto: Funcom)

Selskapet er tidligere kjent for en lignende betalingsmodell i deres eldre online rollespill Anarchy Online, og i pressemeldingen påpeker selskapet at 300.000 nye spillere har prøvd Age of Conan i løpet av den første gratismåneden.

Spillere er innhold!

Selv om slike tall har en tendens til å bli normalisert etter hvert, er dette enda et tegn på at den trendy hybridmodellen har noe for seg.

I online-sjangeren er man ofte avhengig av å ha noen å spille med og imot, derfor blir spillere i seg selv ofte mer betydningsfulle enn selve innholdet.

Spill som World of Warcraft og Call of Duty er gode i seg selv, men med store brukergrupper er det desto enklere å rekruttere nye, både gjennom storhetsappell og sosiale nettverk.

Ironisk nok annonserte Blizzard i forrige uke at World of Warcraft hadde mistet like mange spillere som Age of Conan nylig rekrutterte (PCWORLD).

Satser på filmen

Selskapets satsing på den kommende filmen virker som enda et velorkestrert forsøk på å øke spillerstallen. Tilleggspakken Savage Coast of Turan, som er basert på den kommende Conan The Barbarian-filmen, vil i september introdusere nye område, monster og utstyr fra filmen.

TRAILER: Conan the Barbarian

Selv om overgangen fra en hjernedød blockbuster til et tidskrevende online-rollespill neppe er en like naturlig prosess som overgangen til filmspill ellers,  kan dette bety at vi for en gangs skyld får filmspillinnhold som faktisk holder mål.

LES OGSÅ:  Conan-spelet går til filmen

(Artikkelen fortsetter under traileren for Age of Conan: Unchained).

Star Wars kan forandre spillereglene

I løpet av spillets tre år lange levetid har totalt to millioner spillere vært innom for å ta del i det Funcom selv erklærer som verdens mest sexy og barbariske onlinespill (Funcom).

Selv om mange tilhengere lenge mente at spillet ville bli den store WoW-dreperen, skjedde dette aldri. Likevel ser vi også at giganten Blizzard i likhet med de fleste aktører har satset på et utvidet gratistilbud.

EA og Biowares kommende online-rollespill  Star Wars: The Old Republic vil sannsynligvis forandre terrenget i det som har blitt et relativt fastlåst segment, bestående av en ensformig brukergruppe i sirkulasjon, mellom ulike titler og tilleggspakker. 

Spillet vil sannsynligvis tiltrekke seg nye brukere som aldri før har hørt om et MMORPG, EverQuest eller Age of Conan, og dermed øke sjangerens popularitet ytterligere.

LES: Funcoms Anarchy Online fyller ti år! 

Det vil sannsynligvis ikke ta knekken på Blizzards maskineri, men sjangeren vil på godt og vondt merke dets tilstedeværelse. Hvordan dette vil påvirke spill som Age of Conan er usikkert, men med det store fokuset på sex, vold og god grafikk sikrer Funcom seg i hvert fall en unik ‘voksen’ identitet.

Hva tror  du om Age of Conans fremtid? Legg igjen en kommentar!