Jeg har alltid digget sci-fi, helt siden jeg så Nærkontakt av tredje grad som 9-åring. Det var en stjerneklar høstkveld, og jeg syklet hjemover med blikket rettet oppover, overbevist om at jeg hvert øyeblikk kom til å få øye på et romskip.

Det er kanskje derfor flere av mine absolutte favorittfilmer er sci-fi-filmer. Alien. Aliens. Blade Runner. Star Wars. 2001. Og, altså: Nærkontakt av tredje grad.

Ingen annen sjanger har greid å trigge fantasien min i like stor grad.

LES OGSÅ: Anmeldelsen av Blade Runner på Blu-ray!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Blade Runner - The Final Cut. (Foto: Warner Bros.)
Blade Runner - The Final Cut. (Foto: Warner Bros.)
Vokste opp med sci-fi

Nå er det skikkelig gode tider for sci-fi-fans. Årsaken? Mange av nåtidens produsenter og regissører vokste opp med de samme filmene! De har fått vekket den samme interessen for sjangeren, og ønsker å jobbe i den.

J.J. Abrams, for eksempel, startet Star Trek-sagaen på nytt med stor suksess i 2009. Nå er han kinoaktuell med Super 8, som er åpenbart inspirert av Steven Spielbergs E.T. og Nærkontakt av tredje grad.

LES OGSÅ: Anmeldelsen av Super 8!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Joel Courtney, Elle Fanning og Ryan Lee i Super 8 (Foto: United International Pictures).
Joel Courtney, Elle Fanning og Ryan Lee i Super 8 (Foto: United International Pictures).
En ny Alien

Samme Spielberg sies å være inspirasjonskilden til den kommende Cowboys & Aliens med Harrison Ford og Daniel Craig, regissert av Jon Favreau.

Hele plottet skal nemlig være basert på en bisetning Spielberg kom med i et intervju. Hva om man kombinerte to sjangere, western og sci-fi?

Min favorittregissør Ridley Scott er i ferd med å lage Prometheus, hans første science fiction-film siden klassikeren Blade Runner i 1982.

Prometheus startet som en prequel til hans egen Alien, men har utviklet seg til noe større. Det gjenstår å se hvilken relasjon historien eventuelt har til Alien.

LES OGSÅ: Anmeldelsen av Alien Anthology!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Sigourney Weaver i Alien. (Foto: Twentieth Century Fox Norway)
Sigourney Weaver i Alien. (Foto: Twentieth Century Fox Norway)
Menneskehetens opprinnelse

Gareth Edwards imponerte med sin debutfilm Monsters, der han presterte et stemningsfullt sci-fi-drama på lavt budsjett.

Nå jobber han på en ny versjon av Godzilla, og etter det skal han lage en film om en 5-åring som reiser gjennom universet sammen med en robot for å finne menneskehetens opprinnelse. Edwards beskriver det selv som ”a robot Star Wars”.

LES OGSÅ: Anmeldelsen av Monsters!

Rise of the Planet of the Apes ble denne helgas store kinovinner i USA. Fredag har den Norgespremiere. Denne serien startet allerede i 1968, og fikk sin første nyinnspilling i 2001, signert Tim Burton.

Der handlet det om en astronaut som lander på en planet med intelligente aper. Den nye versjonen foregår i vår tid, der gentesting av aper får uventet resultat.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Scoot McNairy skjønner tegninga i Monsters. (Foto: Scanbox Entertainment AS)
Scoot McNairy skjønner tegninga i Monsters. (Foto: Scanbox Entertainment AS)
Originale filmer og nyinnspillinger

Og det er enda flere sci-fi-filmer på vei: John Carter of Mars, Judge Dredd, Attack The Block, The Day Of The Triffids, Superman: The Man Of Steel, Avatar 2 & 3, Independence Day 2 & 3, Apollo 18, Battle: New York – Day 2, Total Recall, Elysium og, ikke minst, The Thing, med flere norske skuespillere foran kamera.

Dette er en god miks av originale filmer, nyinnspillinger, oppfølgere og prequels. Så det er fremdeles stor interesse for science fiction, både blant de som lager filmer, og vi som ser dem.

Det er riktignok lenge mellom hver klassiker, og det ser ut til å være vanskelig å matche filmer som 2001 og Blade Runner.

Jeg liker sofistikerte og intelligente sci-fi-filmer som tør stille de vanskelige spørsmålene, fronte de ville ideene og setter menneskeheten i et universelt perspektiv. Det finnes ikke mange av dem.

LES OGSÅ: Anmeldelsen av World Invasion: Los Angeles!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Keir Dullea i 2001 - En romodyssé (Foto: Warner Bros Entertainment Norge AS).
Keir Dullea i 2001 - En romodyssé (Foto: Warner Bros Entertainment Norge AS).
Må ha umiddelbar suksess

Jeg tror årsaken kan være at mange av sci-fi-filmene som i dag regnes som klassikere, ikke var finansielle suksesser da de kom.

Dette er nok noe dagens produsenter tenker på. De fleste er avhengige av umiddelbar kommersiell suksess, og da tør man gjerne ikke satse på noe som fremstår som smalt og eksperimentelt, noe som kanskje ikke vil slå an nå, men bli ansett som en klassiker om 20 år.

Vi kan bare håpe på at noen av de kommende sci-fi-filmene kan inspirere flere 9-åringer til å rette blikket oppover mot stjernene…

 Hvilken sci-fi-filmer liker du? Hvilke gleder du deg til? Kommentér under!

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.