Jeg har sett de to første episodene av Schmokk på NRK1 og spurt meg selv: hvorfor lager ikke regissør Ole Martin Hafsmo skrekk i stedet?
Schmokk inneholder nemlig et lite minutt med skrekk per episode så langt, og disse – sammen med de tekniske musklene serien viser i nærbilder, saktekjøringer og montasjer – utgjør seriens definitive høydepunkter.
Sam Raimi-skrekk
Episode én fra 26:29 og utover, der Janne blir dratt ned gjennom gulvet av et kappekledt vesen med glødende øyne i sin egen stue viser Hafsmos herlige talent for Sam Raimi-skrekk og sekvensen i episode 2 hvor Pontus snur seg og ser en person stå klar for angrep under et gatelys en regnvåt kveld, er et vampyr-øyeblikk som godt kan måle seg med True Blood.
Norges beste skrekkforfatter
Jeg krysser fingrene for at…
A: Schmokk tar en helvending og går helskrekk de siste fire episodene eller…
B: serien får en oppfølgersesong med samme utgangspunkt, men med manus av Norges beste skrekkforfatter Johan Harstad.
Og da mener jeg Darlah– og Hässelby-Harstad – skikkelig skummel, ekkel og klaustrofobisk norsk skrekk som kan plasseres på samme hylle som La den rette komme inn.
Asbjørnsen og Moes VIRKELIGE ferd
Hafsmo seiler med andre ord opp som landets kanskje beste og mest skrekkglade regissør i en komedie (!) og jeg går så langt som å si at de to minuttene med skrekkelement jeg har sett til nå også bare burde rydde vei for Hafsmos neste TV-prosjekt: en TV-serie om Asbjørnsen og Moes VIRKELIGE ferd gjennom dype skoger og over langstrakte vidder – kjempende mot tusser, troll, huldre og nøkker – tenk Trolljegeren i TV-format.
Norge er et komisk land også, det er ikke dét. Samme uke som Schmokk hadde bio-komedien Helt perfekt med Thomas Giertsen i hovedrollen også premiere, og den ler jeg av.
Men den blir jeg ikke skremt av. Vi må rendyrke begge deler.
Schmokk går på NRK1 mandager 21:30 og Helt perfekt går på TVNorge onsdager 21:30.