- Ragnar Tørnquist
- Spillregissør hos Funcom
- Har jobbet på:
- Casper (1996)
- Dragonheart: Fire & Steel (1996)
- Den lengste reisen (1999)
- Anarchy Online (2001)
- Drømmefall (2006)
- Age of Conan (2012)
I april neste år kommer en av de største norske spillproduksjonene gjennom tidene. The Secret World er det tredje MMO-spillet fra Funcom, som tidligere har fått mye oppmerksomhet for Anarchy Online (2001) og Age of Conan (2008).
– Det er vel akkurat nok igjen av utviklingen til at vi skal bli ferdige til april, forteller spillregissør Ragnar Tørnquist. – De neste fem månedene kommer til å bli knallharde.
Denne typen spill er ekstremt kostnadskrevende å lage, fordi de virtuelle verdenene som spillere skal få boltre seg i er enorme.
ANMELDELSE: World of Warcraft: Cataclysm – bedre enn noensinne
Ikke bare må utviklerne skape et troverdig spillunivers, de må også forme figurer, oppdrag, fortellinger, sosiale tjenester og motstandere nok til at tusenvis av spillere skal velge å bruke sine lommepenger på en månedlig avgift.
– Mer komplisert
– Det er nesten som å lage ti spill i ett, fortsetter Tørnquist. En av grunnene til at akkurat dette spillet tar tid er at Funcom har valgt å lage et spill som ikke ligner noen andre MMO-spill på markedet.
World of Warcraft er det mest kjente og suksessrike MMO-spillet til dags dato, med en verden satt i en fantasysetting. Andre store onlinespill tar i bruk science fiction-elementer for å engasjere spillerne, og Funcom har vært innom begge disse sjangrene med henholdsvis Age of Conan og Anarchy Online.
– All den kunnskapen vi har tilegnet oss fra de forrige spillene går naturlig nok inn i arbeidet med The Secret World. Nå lager vi et spill som er veldig annerledes, uten klasser og nivåer.
Det er ikke bare i selve spillmekanikken Funcom ønsker at spillet skal skille seg ut, i stedet for å plassere spillet i en fiktiv verden – kan du utforske virkelige byer og steder. Det gir deg et helt annet forhold til fortellingen mener Tørnquist.
– Spillet er satt i den moderne verden, som vi lever i. Spillerne får mulighet til å utforske konspirasjoner og mytologi, historie og selvsagt ting vi finner på. Det er en helt annen type spill.
LES: WoW har mistet over en million abonnenter
(les videre under traileren for spillets Templar-gruppering)
LES: Spillmediets mange fortellerteknikker
Hør sniktitt på The Secret World
Filmpolitiets sendte reporter Remi til Funcoms kontorer i Oslo for å teste spillet. Det du skal gjøre er å klikke på lydklippene for å høre sjefsdesigner Martin Brusgaard fortelle om spillet, og kikke på bildene.
Hva tror du om The Secret World? Kan Funcom igjen hevde seg mot de største aktørene i MMO-bransjen? Legg inn dine kommentarer under lydklippene og bildene.
Sjefsdesigner Martin og reporter Remi utforsker Kingsmouth.
[audio:https://p3.no/filmpolitiet/wp-content/uploads/2011/11/MartingogRemispiller1.mp3]
Reporter Remi prøver ut en figur fra Templar-fraksjonen.
[audio:https://p3.no/filmpolitiet/wp-content/uploads/2011/11/MartingogRemispiller2.mp3]
Sjefsdesigner Martin forteller hvordan spillet fungerer uten nivåer (levels).
[audio:https://p3.no/filmpolitiet/wp-content/uploads/2011/11/MartingogRemispiller3.mp3]
Hva tror du om The Secret World? Legg inn din mening i kommentarfeltet under.