• Ragnar Tørnquist
  • Spillregissør hos Funcom
  • Har jobbet på:
  • Casper (1996)
  • Dragonheart: Fire & Steel (1996)
  • Den lengste reisen (1999)
  • Anarchy Online (2001)
  • Drømmefall (2006)
  • Age of Conan (2012)

I april neste år kommer en av de største norske spillproduksjonene gjennom tidene. The Secret World er det tredje MMO-spillet fra Funcom, som tidligere har fått mye oppmerksomhet for Anarchy Online (2001) og Age of Conan (2008).

– Det er vel akkurat nok igjen av utviklingen til at vi skal bli ferdige til april, forteller spillregissør Ragnar Tørnquist. – De neste fem månedene kommer til å bli knallharde.

Denne typen spill er ekstremt kostnadskrevende å lage, fordi de virtuelle verdenene som spillere skal få boltre seg i er enorme.

ANMELDELSE: World of Warcraft: Cataclysm – bedre enn noensinne

Ikke bare må utviklerne skape et troverdig spillunivers, de må også forme figurer, oppdrag, fortellinger, sosiale tjenester og motstandere nok til at tusenvis av spillere skal velge å bruke sine lommepenger på en månedlig avgift.

– Mer komplisert

– Det er nesten som å lage ti spill i ett, fortsetter Tørnquist. En av grunnene til at akkurat dette spillet tar tid er at Funcom har valgt å lage et spill som ikke ligner noen andre MMO-spill på markedet.

World of Warcraft er det mest kjente og suksessrike MMO-spillet til dags dato, med en verden satt i en fantasysetting. Andre store onlinespill tar i bruk science fiction-elementer for å engasjere spillerne, og Funcom har vært innom begge disse sjangrene med henholdsvis Age of Conan og Anarchy Online.

– All den kunnskapen vi har tilegnet oss fra de forrige spillene går naturlig nok inn i arbeidet med The Secret World. Nå lager vi et spill som er veldig annerledes, uten klasser og nivåer.

Det er ikke bare i selve spillmekanikken Funcom ønsker at spillet skal skille seg ut, i stedet for å plassere spillet i en fiktiv verden – kan du utforske virkelige byer og steder. Det gir deg et helt annet forhold til fortellingen mener Tørnquist.

– Spillet er satt i den moderne verden, som vi lever i. Spillerne får mulighet til å utforske konspirasjoner og mytologi, historie og selvsagt ting vi finner på. Det er en helt annen type spill.

LES: WoW har mistet over en million abonnenter

(les videre under traileren for spillets Templar-gruppering)

LES: Spillmediets mange fortellerteknikker

Hør sniktitt på The Secret World

Filmpolitiets sendte reporter Remi til Funcoms kontorer i Oslo for å teste spillet. Det du skal gjøre er å klikke på lydklippene for å høre sjefsdesigner Martin Brusgaard fortelle om spillet, og kikke på bildene.

Hva tror du om The Secret World? Kan Funcom igjen hevde seg mot de største aktørene i MMO-bransjen? Legg inn dine kommentarer under lydklippene og bildene.

Sjefsdesigner Martin og reporter Remi utforsker Kingsmouth.

[audio:https://p3.no/filmpolitiet/wp-content/uploads/2011/11/MartingogRemispiller1.mp3]
The Secret World. (Foto: Funcom)
Kingsmouth i Maine er inspirert av virkelige småbyer på den amerikanske østkysten. (Alle foto: Funcom)
The Secret World. (Foto: Funcom)
'The Secret World' byr også på gode friluftsmuligheter.
The Secret World. (Foto: Funcom)
Moderne våpen er like vanlig som magi.
The Secret World. (Foto: Funcom)
Templar-gruppen en av tre som spillere kan velge mellom.

Reporter Remi prøver ut en figur fra Templar-fraksjonen.

[audio:https://p3.no/filmpolitiet/wp-content/uploads/2011/11/MartingogRemispiller2.mp3]
The Secret World. (Foto: Funcom)
Templar-kontoret er lokalisert i London, og inspirert av den majestetiske arkitekturen.
The Secret World - Pressedag hos Funcom november 2011. (Foto: NRK)
Sjefsdesigner Martin Brugaard viser frem 'The Secret World' for pressen. (Foto: NRK)
The Secret World - Pressedag hos Funcom november 2011. (Foto: NRK)
'The Secret World' blir tilgjengelig på PC. (Foto: NRK)
The Secret World. (Foto: Funcom)
Mørke bakgater i spill er aldri trygt.
The Secret World. (Foto: Funcom)
Spillere kan også utfordre hverandre i arenakamper.

Sjefsdesigner Martin forteller hvordan spillet fungerer uten nivåer (levels).

[audio:https://p3.no/filmpolitiet/wp-content/uploads/2011/11/MartingogRemispiller3.mp3]
The Secret World. (Foto: Funcom)
'Dragons' er en annen av grupperingene i spillet, som henter inspirasjon fra asiatisk arkitektur.
The Secret World. (Foto: Funcom)
Følelsen av en grandios storby har vært viktig for Funcom da de lagde London i 'The Secret World'.
The Secret World. (Foto: Funcom)
Inne i en av byens parker, kan du plutselig komme over gamle slott.
The Secret World. (Foto: Funcom)
Fantasimonstere blander seg med den virkelige verdenen, godt er det at du som spiller også får magiske krefter.

Hva tror du om The Secret World? Legg inn din mening i kommentarfeltet under.

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.