Rett før helgen dukket det opp noen bilder på internett, de ble sendt til nettstedet Kotaku av en ansatt i Best Buy-kjeden (tilsvarende Elkjøp/Expert i Norge).
I løpet av minutter dukket de samme bildene opp på førstesidene til spillnettsteder over hele verden. En enkelt butikkansatt hadde veltet det vi kan anta blir en av spillhistoriens største reklamekampanjer før den i det hele tatt hadde startet. Eller var det hele tiden planen?
Dagen etter de første bildene dukket opp stod Ubisoft klar og lanserte spillplakaten. Magasinet Game Informer hadde fått en eksklusiv sniktitt på spillet som vi allerede visste skulle avdukes i dag. Resultatet av denne «uheldige» avsløringen fra en ansatt i Best Buy ble massiv internasjonal oppmerksomhet.
Ikke et uhell
Ingenting er overlatt til tilfeldighetene når en av verdens største underholdningsprodusenter, Ubisoft, girer opp for neste spill i den populære Assassin’s Creed-serien. Ved å dykke inn i DNA’et til hovedpersonen Desmond Miles, har spillere fått bli med på historiske eventyr i renessansens Roma og antikkens Jerusalem.
ANMELDELSE: Assassin’s Creed: Revelations – terningkast 4
Denne gangen bærer det ikke til landene rundt middelhavet, men til 1700-tallets i Amerika og den amerikanske uavhengighetskrigen. Vår nye helt heter Connor, er halvt britisk og halvt mohawk-indianer. Han vokste opp blant mowhakene før landsbyen hans ble brent ned av hvite nybyggere.
(artikkelen fortsetter under den nye traileren)
Skaper overskrifter
Det er ingen ukjent sak at forholdet mellom spillutgivere og spilljournalister ikke er problemfritt. Nå nylig skapte det internasjonale overskrifter da NRK ikke ville anmelde Battlefield 3 på grunn av Electronic Arts’ lanseringsstrategi.
LES: – Et åpenbart forsøk på å manipulere mediene – NRK anmelder ikke Battlefield 3
LES OGSÅ: Gamespot-skandalen fra 2007 – en oppsummering (ekstern lenke, engelsk)
Noen utgivere krever at journalister signerer lange kontrakter i forbindelse med anmeldelser av enkeltspill. Kontraktene kan kreve å diktere hva anmelderen for lov til å fortelle om, hva slags bilder som skal brukes og hvor mye av fortellingen som kan avsløres. Slike kontrakter er problematiske, og setter lys på forholdet mellom spilljournalister og markedskreftene.
Slike avtaler er sjeldne og norske medier/spillnettsteder har en journalistisk ryggrad andre kan være misunnelig på.
NRK vurderer alle slike avtaler nøye og aviser dem ofte. Sist i forbindelse med anmeldelsen av Final Fantasy XIII-2 – da ble løsningen at Filmpolitiet kjøpte spillet selv og anmeldte det etter vanlig butikklansering. For ordens skyld: Det er ikke kommet frem lignende avtaler i forbindelse med Assassin’s Creed III.
Problemer oppstår oftere i andre land, i møte med andre kulturer og med internasjonale spillgiganter. Hadde Ubisoft planlagt lekkasjene om spillet? Det er sannsynlig.
Vi i Filmpolitiet gleder oss til Assassin’s Creed III, men noen ganger er det ikke dumt å stoppe opp og spørre seg selv hvor all informasjonen kommer fra.
Artikkelen er skrevet av Rune Håkonsen og Marte Hedenstad.