Joachim Triers film Oslo 31. august stakk av med hele 7 Kanonpriser i Trondheim mandag kveld, i et morsomt og underholdende show ledet av Thomas Seltzer og krydret med musikalske godbiter fra artister som LidoLido, Samsaya, Vinni, Ida Jenshus og Åge Aleksandersen.

– Jeg må innrømme at jeg er litt sånn paff nå, dette har vært en helt overveldende kveld, sa en glad regissør, som måtte på scenen flere ganger for å motta priser til kollegaer som av ulike årsaker ikke var tilstede.

Joachim Trier og Eskil Vogt fikk Kanonprisen for beste manus (Foto: NRK/Birger Vestmo).
Joachim Trier og Eskil Vogt fikk Kanonprisen for beste manus (Foto: NRK/Birger Vestmo).

– Jeg oppfordrer alle som ikke har sett filmen, eller som vil se mer, til å se på etterteksten og vite at den største berikelsen for en regissør er å få lov til å jobbe sammen med kreative mennesker som er bedre enn seg selv, sa Trier.

Filmbransjens egne priser

Vinnerne av Kanonprisene stemmes frem av filmbransjens egne fagforbund, og deles ut i forbindelse med filmfestivalen Kosmorama i Trondheim.

Trier mottok prisen for både regi og beste manus (sammen med Eskil Vogt), mens det også vanket priser til Oslo 31. august for beste mannlige hovedrolle (Anders Danielsen Lie), birolle (Hans Olav Brenner), lyddesign (Gisle Tveito), klipp (Olivier Bugge Coutté) og foto (Jacob Ihre). Med dette dominerte Oslo 31. august Kanonprisene nærmest fullstendig. Og Joachim Trier var rørt over hederen.

– Jeg vokste opp i en filmfamilie i en tid hvor filmbransjen ikke nødvendigvis var så sjenerøs som den er nå. Jeg er i et fåtall av mennesker som har fått lov til å lage to filmer. Mange lager bare én. Jeg er veldig, veldig takknemlig for å få sjansen til å gjøre dette, det er det livet jeg har valgt og det betyr enormt mye for meg, sa Trier.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Anders Danielsen Lie i Oslo 31. august (Foto: Motlys / Norsk Filmdistribusjon).
Anders Danielsen Lie i Oslo 31. august (Foto: Motlys / Norsk Filmdistribusjon).
Et solid eksistensielt drama

Filmen debuterte under filmfestivalen i Cannes i mai i fjor til nærmest unison hyllest. Jeg skrev i min anmeldelse:

“Forventningene var store – og ble innfridd! Joachim Triers Oslo 31. august er et solid eksistensielt drama, med latter som befriende kontrast til de mørke undertonene. Trier og Eskil Vogt har skrevet et smart manus om det å føle seg ensom og utilstrekkelig, med elementer som nok vil resonnere hos mange. Trier har regissert med godt blikk for stemninger, nyanser og personkarakteristikker, og Anders Danielsen Lie gjør en imponerende sterk hovedrolle!”

 Les hele anmeldelsen av Oslo 31. august her!

Sterkt kreativt samarbeid

At Danielsen Lie ble tildelt Kanonprisen for sin innsats, er en solid anerkjennelse av hans sterke tolkning av en mann i krise. Han spiller modig og intenst på store deler av følelsesspekteret i en lavmælt rolle som setter spor hos de som ser filmen. Danielsen Lie kunne ikke være tilstede under Kanonprisen på grunn av turnustjeneste som lege i Gjøvik.

– Vi hadde ikke laget denne filmen uten Anders. Den er skrevet til ham. Og det er nok ett av de sterkeste kreative samarbeid jeg har hatt i mitt liv. Anders er ikke utdannet skuespiller, han kommer ikke til skuespillet via de vante rutene, gjennom teaterhøyskole, og så videre, så jeg tror han setter ekstra stor pris på dette, sa Joachim Trier om sin hovedrolleinnehaver.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Anders Danielsen Lie og Hans Olav Brenner i Oslo 31. august (Foto: Motlys/Sandrew Metronome).
Anders Danielsen Lie og Hans Olav Brenner i Oslo 31. august (Foto: Motlys/Sandrew Metronome).
Delt birollepris

Morsomt var det også at Hans Olav Brenner, som er kjent for andre ting enn skuespill, er funnet god nok av landets skuespillere til å bli belønnet for sin birolle som kameraten Thomas.

Han tilfører en verdifull motvekt til figuren Anders som gjør at vi forstår mer av hans tankegang og virkelighetsperspektiv. Brenner imponerer i flere lange samtalesekvenser. Han kan dette med å nå ut gjennom tv-skjermen, og makter det også i fiksjonssammenheng.

Han delte for øvrig birolleprisen med Sven Nordin, som fikk den for innsatsen i Sønner av Norge, hans beste rolle siden Kjell-Bjarne!

LES OGSÅ: Anmeldelsen av Sønner av Norge!

Kreative seire

Filmens tekniske priser er også kreative seire for folka bak Oslo 31. august. Jacob Ihre ser Oslo med nytt blikk gjennom sine linser. Olivier Bugge Couttés avdempede klipperytme lar historien synke totalt inn i oss.

Og Gisle Tveito skaper stemning og atmosfære preget av asfalt og betong der det ikke fantes lyd fra før.

Hør bare på den geniale scenen der Anders overhører andres samtaler på kafé. Det er ren lydkunst, som også de andre lydmenneskene i film-Norge syntes Tveito fortjente en Kanonpris for.

Priser til andre filmer
Marte Magnusdotter Solem og Ellen Dorrit Petersen i Fjellet. (Foto: Euforia Film)
Marte Magnusdotter Solem og Ellen Dorrit Petersen i Fjellet. (Foto: Euforia Film)

Marte Magnusdotter Solem fikk Kanonprisen for beste kvinnelige hovedrolle i Fjellet. Anne Sewitsky fikk nyskaperprisen for regien på Jørgen + Anne = sant. Asle Vatn og Marianne Gray fikk produsentprisen for publikumssuksessen Hodejegerne. Nina Bjerch-Andreasen vant for produksjonsdesignet på samme film, mens Erlend Fauske vant for filmmusikken til dokumentaren Gunnar Goes God.

LES OGSÅ: Anmeldelsen av Hodejegerne!

Komplett liste over vinnerne av Kanonprisen 2012:

Beste kvinnelige hovedrolle: Marte Magnusdotter Solem for Fjellet

Beste mannlige hovedrolle: Anders Danielsen Lie for Oslo, 31. august

Beste birolle: Hans Olav Brenner for Oslo, 31. august og Sven Nordin for Sønner av Norge

Beste produksjonsdesign: Nina Bjerch-Andresen for Hodejegerne

Beste lyddesign: Gisle Tveito for Oslo, 31. august

Beste klipp: Olivier Bugge Coutté for Oslo, 31. august

Beste foto: Jakob Ihre for Oslo, 31. august

Beste filmmusikk: Erlend Fauske for Gunnar Goes God

Beste produsent: Asle Vatn og Marianne Gray for Hodejegerne

Beste manus: Joachim Trier og Eskil Vogt for Oslo, 31. august

Beste regi: Joachim Trier for Oslo, 31. august

Beste nyskaper: Anne Sewitsky for Jørgen + Anne = Sant

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.