Kulturforskjellene i spillbransjen er enorme. Et spill fra Japan eller andre land i Øst-Asia er laget på en helt annerledes måte enn europeiske og amerikanske spill.
I dag er den vestlige spillindustrien flere ganger større enn Japans, selv om landet i flere tiår har vært sett på som en teknologisk høyborg.
– Mange utviklere er fokusert på det japanske markedet, og vet ikke helt hva folk rundt omkring i verden vil ha, fortalte spillstjerna Hideo Kojima under et spørrepanel med nettstedet Eurogamer.net.
Kojima er en viktig spillregissør og skapte i 1987 Metal Gear-serien, som i dag er en av de største globale spillsuksessene fra Japan de siste 30 årene.
Egen stil
– Mange japanske spillskapere liker ikke å lage en åpen spillopplevelse. Den typen spill lages ikke i Japan! fortalte han videre, og siktet til vestlige spillsuksesser som Red Dead Redemption og GTA-spillene.
WIKIPEDIA: Ikke-lineære spill – hva er det?
Rett-frem-spill, hvor du som spiller ikke har like store valg, er mer vanlig i Japan, men ikke helt dominerende. Tilbakemeldingene fra det internasjonale publikummet første til endringer i Final Fantasy XIII-2, forgjengeren Final Fantasy XIII fikk mye pepper for å være for lineært.
På en annen side byr japansk kultur på noe som er annerledes. Sist representert med det kritikerroste spillet Catherine, som forsøker å problematisere mannsrollen og forhold.
Kojima har også troen på at hjemlandet kan bli en dominerende spillnasjon internasjonalt.
– Det er ikke over. Japan har evnen til å komme seg fra dette, og dra seg opp på et kompetitivt nivå – både med tanke på teknologi og andre måter, avsluttet han med under spørretimen.
Hva er ditt forhold til japanske spill, og på hvilken måte skiller de seg fra vestlige?
Sleng inn dine synspunkter i kommentarfeltet, under traileren til den mest særegne japanske spillserien jeg vet om: Katamari.