Twilight-stjerna Kristen Stewart gjør karrierens hittil mest sensuelle rolle i Cannes-aktuelle On The Road, filmatiseringen av beat-poeten Jack Kerouacs bok.

Her spiller hun Marylou, en opprørsk sjel som gjerne utforsker grenser både når det gjelder narkotika og seksualitet. På pressekonferansen i Cannes gjorde hun det klart at hun liker å utfordre seg selv gjennom valg av vanskelige roller.

– Jeg var 16 da jeg snakket med Walter (regissør Walter Salles, red.anm.) om denne rollen første gang. Jeg skjønte at vi elsket dette materialet av samme årsaker. I boka var rollefiguren min også 16 år da hun møtte disse mennene, men jeg var glad jeg kunne eldes noen år før innspillingen startet, sier Stewart.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

On The Road. (Foto: American Zoetrope)
Sam Riley og Garrett Hedlund, Kristen Stewart (Foto: American Zoetrope / Gregory Smith)

Hopper ut av boka

Hun er ikke fremmed for tøffe roller. Hun skapte seg et navn i filmer som Panic Room, Zathura og Into The Wild før hun ble verdensstjerne som Bella Swan i Twilight-filmene. Hun gjorde også en tøff rolle som Joan Jett i filmen The Runaways, og er ikke redd for å ta nye utfordringer, inkludert de hete sexscenene i On The Road.

– Jeg elsker å skremme meg selv. Å se det ekte på film er mer spennende. Jeg ville GJØRE det! Så lenge man alltid er ærlig, er det ingenting å skamme seg for.

On The Road - bokomslag. (Foto: Viking Press)
On The Road - bokomslag. (Foto: Viking Press)

Marylou er en sterk skikkelse, som krysser Amerika på kryss og tvers med sine venner i søket etter mening og tilhørighet, drevet av jazz, dop og sex. Kristen Stewart føler sterkt for rollefiguren sin.

– Jeg ble emosjonelt knyttet til Marylou . Hun hopper ut av boka og smekker deg i ansiktet. Hun var ikke opprørsk mot noe, var bare seg selv. Det var ikke viktig for henne å være del av en bevegelse som betød noe for andre. Hvis det er en figur som omfavner bokas ånd, er det henne.

Tok 30 år å lage filmen

Beat-poeten Jack Kerouac skrev On The Road i 1951, men boka ble først publisert i 1957. Navnene i boka og filmen er forandret, men personene forestiller blant andre Allen Ginsberg, Wiliam S. Burrougs og Kerouac selv. Regien er ved Walter Salles, som fikk sitt gjennombrudd med en annen film full av reiser, Motorsykkeldagbøkene.

Francis Ford Coppola kjøpte rettighetene til boka i 1979, og flere har forsøkt å forme en film av materialt, men det tok altså over 30 år å få realisert drømmen, nå med sønnen Roman Coppola som en av produsentene.  Skuespiller Viggo Mortensen mener boka fremdeles er aktuell i dag, og kommer til rett tid.

– Mange unge mennesker gjør opprør forskjellige steder i verden. De fører med seg videre ånden fra beat-generasjonen. Det er en forkastelse av status quo som pågår nå. Det er en flott tid å gjenoppdage boka på, mens noen av disse menneskene fremdeles lever. Ungdom identifiserer seg med dette, sier Mortensen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Viggo Mortensen, Kirsten Dunst, Sam Riley, Kristen Stewart, Walter Salles og Garret Hedlund i Cannes (Foto: Scanpix).
Viggo Mortensen, Kirsten Dunst, Sam Riley, Kristen Stewart, Walter Salles og Garret Hedlund i Cannes (Foto: Scanpix).

 Tapt uskyld og knuste drømmer

– Men dette er ikke en film om beat-generasjonen, sier regissør Walter Salles.

– Det er historien om hva som ledet opp til den. Hva som formet disse menneskene. Det handler om tap av uskyld og knuste drømmer. Jeg har gjort flere roadmovies og har skjønt at dess lengre du kommer fra roten, dess mer lærer du om hvor du kommer fra og hvem du er, men at du også lar en del av deg bli igjen.

– Dette er historien om et ødelagt vennskap, men også om hvordan boka om disse figurene og hendelsene blir til. Vennskapet er borte, men er udødeliggjort i boken. Og det er bok som fremdeles leses. På flyet til Cannes satt to unge menn ved siden av meg. De leste On The Road, sier Walter Salles.

Filmen får Norgespremiere 14. september.