• Hvem er Peter Molyneux?
  • Anerkjent spillskaper og leder i spillbransjen.
  • Grunnla Bullfrog Productions i 1987.
  • Jobbet for Microsoft frem til 2012.
  • Står bak spill som Populous (1989), Syndicate (1993), Dungeon Keeper (1997) og Fable-serien (2004-?).

Peter Molyneux er en frittalende spillskaper. Etter at han forlot Lionhead-studioet og jobben som kreativ sjef for Microsoft Game Studios i Europa har han sagt sin ærlige mening om hvor spillverdenen er på vei.

– Det har alltid sjokkert meg hvor lite de bryr seg om Windows-plattformen (PC-spill, journ.anm.), forteller han i et nytt intervju med bransjebladet Gamesindustry International.

LES: – De var ikke klare for Milo

I intervjuet, gjort under årets E3-messe, peker Molyneux på at Microsoft startet spillutviklinga på nettopp PC, men at de siste årene har fokuset vært på konsollspill. Også på den store pressekonferansen under spillmessa valgte datagiganten å holde fokuset på Xbox 360-konsollen.

– Windows 8 ble knapt nevnt i det hele tatt. En skulle tro, med over en milliard maskiner med operativsystemet, at de ville pratet litt om spill på PC.

I stedet ble mye av tiden brukt til å forklare «SmartGlass»-konseptet, hvor Microsoft håper å forene alle enheter – mobil, konsoll, TV og PC – i et sømløst underholdningssystem.

Selv må jeg si meg enig med Molyneux, det kommer stadig flere interessante og uavhengige spill til PC. Faktisk i så stor grad at jeg den siste tida har brukt mer tid på min gamle stasjonære datamaskin enn på spillkonsollene jeg har koblet til TV-en.

Arma II er et eksempel på et PC-spill i stadig utvikling (Day Z-modifikasjonen spesielt), mens indiespillinitiativet Humble Bundle tilbyr en rekke uavhengige småspill til en billig krone.

E3 2012: – Gjer ein kvar TV til ein smart-TV | Det viktigste fra Microsofts pressekonferanse

De siste par årene har PC-spill – mener jeg – igjen fått fart på seg etter et helt tiår dominert av konsollspillere.

– Jeg håper neste generasjon tar med seg en ny bølge av innovasjon. Om vi ikke gjør det for konsollene, så vil vi snart oppdage at de som vil ha dette ser seg om etter andre formater. (…) Det er forbauser meg fortsatt at PC-spilling har hatt en så stor gjenoppblomstring, fortsatte Molyneux til bransjebladet.

At det er PC og mobil som står for det meste av innovasjon overrasker ikke meg, det er tross alt plattformene det er billigst å starte utvikling til.

For unge og ambisiøse spillskapere er det ikke så lett å skaffe nok penger og utdannede programmerere, eller organisere en stor nok bedrift slik at de kan kjøpe seg et utviklingssett til en spillkonsoll.

ANMELDELSE: Fable: Heroes – eventyrspill uten sjel

Hva er ditt forhold til PC-spill? Og hvilken plattform bruker du mest til å spille på? Sleng inn dine kommentarer under.