Antallet abonnenter til det massive nettspillet Star Wars: The Old Republic har gått ned til under en million. Det kommer frem i en ny kvartalsrapport fra spillgiganten EA, som selskapet la frem for sine investorer på tirsdag kveld.

Det er en skarp nedgang fra rapportene i starten av 2012 som fortalte at nærmere 1,7 millioner spillere betalte for å oppleve det digitale sci fi-eventyret.

Utvider gratistjeneste

Mange MMO-spill har gått over til en «free-to-play»-modell (gratis å spille, betal for ekstra innhold) i kampen mot synkende brukertall. EA og Bioware går nå samme vei og håper dette vil bidra til at spillet vil fortsette å tjene penger.

EA beroliget samtidig investorene ved å fortelle at de kun trenger rundt en halv million brukere som betaler for spillet, for at det skal produsere et «betydelig overskudd».

Daglig leder hos utvikleren Bioware, Matthew Bromberg, forsøkte å holde en optimistisk tone i pressemeldingen som ble sendt ut i forbindelse med annonseringa:

— Spillere vil ha fleksibilitet og friheten til å velge. Ved å påtvinge dem å abonnere skaper vi en stor barriere for mange folk som vil oppleve The Old Republic-universet.

Norske Funcom valgte å gjøre noe lignende med sitt MMO-spill Age of Conan, og skal i august avsløre hvor mange som betaler for deres siste storsatsing The Secret World.

LES: Gratisløsning har firedoblet aktiviteten i Age of Conan

Plakat for spillet «Star Wars: The Old Republic».
  • Hva er MMO-spill?
  • Forkortelse av begrepet Massively Multiplayer Online Game.
  • Tusenvis av spillere deltar i
  • Grunnlagt i 1991, er i dag best kjent for spillet World of Warcraft

Med den nye modellen i Star Wars: The Old Republic kan spillere nå spille gratis opp til øverste nivå (level 50), tidligere var dette mulig kun til nivå 15. Tilleggstjenester, utvidelsespakker og andre fordeler blir kun tilgjengelig for de som velger å betale for opplevelsen med såkalte «Cartel Coins».

En kraftig nedgang i antall brukere betyr likevel at spillselskapet må nedjustere sine inntjeningsprognoser. Noe som vil slå negativt ut for selskapet etter de enorme investeringene som ble gjort i utviklingen av Star Wars: The Old Republic.

MMO-sjangerens skjebne

Ingen nye MMO-spill har klart å etablere seg som en bærekraftig konkurrent til Blizzards World of Warcraft, som har dominert spillsjangeren helt siden det kom i 2005.

Ved starten av 2012 var det fortsatt over 10 millioner mennesker som aktivt lekte seg rundt i fantasiverdenen Azeroth. Utvidelsespakken World of Warcraft: Mists of Pandaria, den fjerde i rekken, er ventet 25. september i år.

Sjangeren hadde sitt definitivt høydepunkt i årene mellom 2003 og 2008, og det er verdt å stille seg spørsmålet om mobile plattformer og andre teknologiske utviklinger vil tvinge frem markante endringer for å holde på spillerne i tiden fremover.

ANMELDELSE: Star Wars: The Old Republic – lykkes der andre feiler

Spiller du Star Wars: The Old Republic eller vil du starte nå? Del din mening i kommentarfeltet.