Det er lett å bli oppslukt i detaljene når man ser et gjennomført kostymedrama og denne uken var det endelig norgespremiere på det storslagne danske kostymedramaet En kongelig affære.
Vi i Filmpolitiet ble imponerte over filmen som virkelig overbeviste med sin skildring av det danske hoffet på slutten av 1700-tallet. Dette inspirerte oss til å lage en liste over de beste kostymedramaene som er laget på film!
Det var ingen lett oppgave. Sjangeren er gigantisk og vi har derfor valgt å kun fokusere på kostymedrama på film i denne topplisten. De beste seriene og miniseriene kan vi ta for oss ved en annen anledning.
Anmeldelse: En kongelig affære – strålende dansk kostymedrama!
Hva er det så som kjennetegner et godt kostymedrama? Det spiller ingen rolle hvilken tidsepoke det er snakk om. Det viktigste er at det blir laget et troverdig bilde av hvordan folk så ut, oppførte seg og levde i den tiden som skildres. For et godt kostymedrama må klare å transporterer deg til en annen æra.
Listen over boblere vi gjerne skulle hatt med er lang. Eksempler er Jane Eyre, Great Expectations, Dangerous Liaisons og Sense and Sensibility.
Er du uenig i Filmpolitiet sin liste? Lag din egen i kommentarfeltet i bunnen!
[toppliste tall=»5″ tittel=»The Duchess»]
Mange vil nok mene at det er kontroversielt å ha med Saul Dibbs historiske drama fra 2008 med på denne listen.
Filmen er ingen klassiker, ei heller Oscar-vinner, men scenografien er så storslått og gjennomført at filmen må med på listen over beste kostymedrama.
The Duchess er basert på historiske hendelser. Keira Knightley spiller Georgiana Cavendish, hertuginnen av Devonshire, som på slutten av 1700-tallet var en av Storbritannias største celebriteter.
Hun var et stort moteikon i sin tid, og det er derfor svært interessant å se en film der det er tydelig at det er lagt ned mye arbeid i å få kostymene tidsmessig riktige til hver minste detalj.
Hvis du er interessert i motehistorie så må du se The Duchess. Filmen kan være noe treg til tider, men den fabelaktige scenografien gjør hvert minutt til en fest for øyet!
[toppliste tall=»4″ tittel=»The Piano»]
På midten av 1800-tallet tar vi turen til New Zealand, der villmarken fortsatt råder. Ada McGrath, spilt av Holly Hunter, har ikke sagt et ord siden hun var seks år.
Når faren hennes gifter henne bort til en nybygger i New Zealand, må hun og datteren Flora, spilt av Anna Paquin, reise til en ny og fremmed verden.
Adas eneste stemme er pianoet hun spiller på. Når ektemannen ikke vil ta med seg det tunge pianoet inn i villmarken må hun trå på farlige stier for å få sette fingrene sine på tangentene igjen.
Les også: Topp 5: Oscarøyeblikk!
The Piano er rå og vond, men også sår og fin. Både Holly Hunter og Anna Paquin vant Oscar for sine prestasjoner. Paquin som historiens nest yngste vinner, da hun bare var 11 år.
Som kostymedrama er The Piano spennende å se fordi den skildrer en helt annen verden enn den vi er vant med å se. Her er brolagte gater og lyktestopler byttet ut med gjørme og trær. Klærne er skitne og følelsen av isolasjon er til å ta og føle på.
[toppliste tall=»3″ tittel=»Cleopatra»]
Se for deg gatene i oldtidens Roma, fylt til randen med tusenvis av tilskuere når rad på rad med paradehester, hundrevis av dansere og soldater baner vei for en lang rekke slaver som trekker en gigantisk sphinx inn i byen.
På toppen sitter Nilens dronning på en trone, kledd i gull fra topp til tå i en drakt som symboliserer at hun er Isis gjenfødt – slik ankommer Cleopatra Roma i filmen fra 1963.
Ingen annen skuespiller er så legendarisk i rollen som Cleopatra som Elizabeth Taylor, og ingen annen skildring av hennes tid er så storslagen som denne klassikeren.
Det kostet 44 millioner dollar å lage filmen. Noe som tilsvarte 320 millioner dollar i 2010! Dette gjør Cleoptra til en av de dyreste filmene som noensinne er laget. Og selv om Cleopatra var den mest inntjenende filmen i 1963, gikk den med et gedigent underskudd som nesten kjørte 20th Century Fox konkurs.
Les også: Topp 5: Monarker!
[toppliste tall=»2″ tittel=»Pride and Prejudice»]
Hva? Enda en film med Keira Knightley i hovedrollen?! Slapp av, Joe Wrights versjon av Jane Austens roman må nok dele litt av plassen med de andre adapsjonene av en av verdens mest kjente kjærlighetshistorier.
Mange mener BBCs adapsjon fra 1995 er den beste, men den versjonen har ikke det Pride and Prejudice fra 2005 har, en perfekt Elizabeth Bennet.
For Keira Knightleys Elizabeth kunne ikke vært mer i Jane Austens ånd.
Det er som om den nest eldste miss Bennet har hoppet ut av romansidene og opp på filmlerretet.
Les også: Keira Knightley – dronningen av kostymedrama.
Filmen er kontroversiell i Austin-sammenheng fordi Joe Wright flyttet handlingen til sent 1700-tall istedenfor tidlig 1800. Dermed har ikke kjolene i filmen like markante empireliv som vi har sett tidligere, og med et mer realistisk uttrykk skiller filmen seg tydelig fra andre adapsjoner av romanen visuelt sett.
[toppliste tall=»1″ tittel=»Tatt av vinden»]
Den amerikanske borgerkrigen er bakteppet for en av tidenes største, men også mest tragiske kjærlighetshistorier.
Tatt av vinden er en fantastisk fortelling om en sta, egoistisk, varm og sterk kvinne som gjør hva som helst for å klare seg gjennom en vanskelig tid.
Scarlet O’Hara, spilt av den vakre Vivien Leigh, er en mester i å manipulere andre for å få det som hun vil. Clark Gable er Rhett Butler, mannen som elsker henne, men som ikke finner seg i hennes uforskammede oppførsel.
Filmen fra 1939 er full av flotte kostymer og imponerende sett. Siden den er i technicolor er Tatt av vinden dessuten en fest av sterke farger og kontraster.
Scarlets grønne fløyelkjole laget av gardiner er legendarisk, men man kan heller aldri glemme den sorte drakten, med høy krage og en gigantisk brosje, som hun har på seg når Rhett forteller henne at «frankly my dear, I don’t give a damn»!