– Jeg vil lage briller som forandrer folks liv.

Om butikkeier Russel Campbell har forandret liv er uvisst, men han har i hvert fall bidratt til å sette brillene på motekartet.

Campbell har stått bak suksesser som Mad Men, Blow, Rum Diary, Catch Me If You Can, Muldvarpen og Harry Potter. I det minste når det kommer til stilriktige briller og glass.

Folk er best med briller

Den retro brillebutikken, Old Focals, i California har i tyve år hatt faste kunder av Tom Hanks og Johnny Depps kaliber. Han gjorde briller kult for en hel generasjon med Harry Potter-filmene, som kanskje er det nærmeste han har kommet sitt mål om å forandre folks liv.

Elvis Costello, Johnny Depp og ikke minst Per Sundnes er kjente brillebrukere. ( Foto: NTBScanpix/ Francois Guillot/ Ned Alley / Taylor Hill)

Ideen om å bytte ut glasset i gamle solbriller med vanlig innfatning, fikk han tidlig i tyveårene. Da gikk turen til garasjesalg, antikvariater og Frelsesarmeen. Gjennombruddet kom derimot først da Gary Oldman takket Campbells briller for oscarnominasjonen i kjølvannet av Muldvarpen.

At briller er viktig, er Campbell sikker på.

– I think people with glasses are better people, sier Campbell.

strong>Les også: Se den hvis du kan!

Kommet for å bli

Brillen har for lengst gjort sitt inntog i motebildet, gjennom brillekledde kjendiser og filmsuksesser. At briller gir identitet, mener brilleekspert og MGP-general, Per Sundnes, er grunnen til suksessen.

– De har et eget språk. Personlig fikk jeg et image når jeg fikk briller. Da ble jeg “han lille med briller”, sier Sundnes.

At innfatning også har hatt et politisk budskap, tror Sundnes har bidratt til at briller har kommet i sentrum.

– På 70-tallet fikk amerikanere som gikk på sosialen Mad Men-briller hvis de skulle korrigere synet. Slik så man at de var fattige, og det ble et visuelt klasseskille. Elvis Costello begynte å bruke slike briller i protest mot dette klasseskillet, og de fikk et politisk budskap, sier Sundnes.

En ting er sikkert – briller i motebildet har kommet for å bli.

– I hvert fall så lenge jeg lever, mener Sundnes.

Brilletrend

Det har utmerket seg en ny brilletrend det siste året, forteller innehaver Åsa Formark av retrobutikken Velouria Vintage i Oslo.

– Etter femte sesong av Mad Men kom ut, har vi solgt spesielt mye av såkalte cat eye-briller fra 50-tallet.

madmen
Lane Pryce (Jared Harris) er en av karakterene i Mad Men med Campbells briller. Her sammen med Christina Hendricks som Joan Harris.

Les også: Filmpolitiets anmeldelse av Mad Men sesong 5

Siden den første sesongen av Mad Men kom ut, har Formark merket en økende etterspørsel etter Ray Ban-modeller som Clubmaster, blant annet brukt av karakteren Harry Crane (Rich Sommer) i Mad Men, og Randolph Engineering-modellen Aviator, brukt av selveste Don Draper(Jon Hamm).

– Brillemote er en klassisk ting, men den har veldig mye å si for et image.