Mange venter i spenning på å se resultatet av Quentin Tarantinos første prosjekt i western-sjangeren, nemlig Django Unchained som har premiere 18 januar. Kinobesøket i USA i romjula har vært formidabelt, og Django slår tidligere rekorder hva angår antall solgte billetter for en premierefilm med med 18-årsgrense i romjula.

Filmen har en score på 80 poeng på Metacritic, noe som tyder på en god mottakelse av filmen, men hva synes de enkelte anmelderne? Her har dere et lite utdrag av anmeldelsene fra de største amerikanske avisene.

Slem og langdryg

New York Times´anmelder A.O. Scott mener filmen er omfattende, brutal og slem, og at den samtidig er en urovekkende og viktig film om rasisme og slaveri.

Slates anmelder Dana Stevens kjedet seg, ble rørt, og provosert på én gang, og veksler mellom adjektiver som hysterisk og kvalmefrembringende, mens en av de som kritiserer filmen, Michael Phillips i Chicago Tribune, mener filmen er for langdryg, og kritiserer Tarantino for å ikke klare å kutte i sitt eget materiale.

Les også: Skurkerollen som fikk Dicaprio til å lure på om han hadde gått for langt

Washington Posts anmelder Ann Hornaday mener Tarantino har klart å “mishandle” historiske hendelser på elegant vis – i langt større grad enn det han gjorde i sin forrige film, Inglourious Basterds. Hun mener filmen er langt mer hardslående enn sistnevnte, og roser den lekne og rebelske tonen i filmen.

Kjærlighet og samfunnskritikk

LA Times sparer ikke på adjektivene, og mener Django er Tarantinos mest velskrevne, intrikate, provoserende, sjokkerende, hysteriske og mest underholdende film så langt i hans karriere. De mener også at Tarantinos blanding av samfunnskritikk og måten han viser folks inhumanitet gjøres på et vis som mangler sidestykke.

Les også: Anmeldelsen av Inglourious Basterds

San Fransisco Chronicle mener Django er den mest gjennomførte og underholdende filmen i 2012 – en film full av overraskelser både i plot og casting, med sitrende dialog, og med skuespillerprestasjoner av en gjeng som vet akkurat hvor grensene går mellom virkelighet og eventyr, mellom farse og tragedie.

Film og-underholdningsmagasinet Variety tolker Django som Tarantinos første reinspikka kjærlighetshistorie, og roser filmen for den tiden den tar seg for å etablere hovedfiguren. Tarantino får også skryt for mange av sine effektfulle tekniske grep, som for eksempel bruken av lynkjapp zoom, et bilde av en bomullsblomst druknet i blod, og et bilde av Django ridende inn i et by rammet inn av en renneløkke.

Django Unchained har premiere på norske kinoer 18 januar, og har Leonardo Dicaprio, Christoph Waltz og Jamie Foxx i hovedrollene. Hvilke forventninger har du til Tarantinos åttende film? Legg dem igjen i kommentarfeltet!

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.