Lucy Bradshaw. (Foto: Maxis / EA)
Lucy Bradshaw er sjef for spillstudioet Maxis. (Foto: EA)

Forrige ukes lansering av byggespillet SimCity var, og er fortsatt, en katastrofe.

Spillere må alltid være tilknyttet internett, og spillstudioet Maxis’ servere, for å få startet og spilt, en løsning som har fått sterk kritikk fra brukere. Stor pågang førte til at serverne gikk ned og at spillet ikke fungerte.

– Kjerneproblemene med å logge seg inn og spille SimCity er nesten borte, fortalte Maxis sin studiosjef Lucy Bradshaw i en bloggpost i går.

DEBATT: Det EA ikke vil snakke om

Ikke påtvunget fra EA

Mens Maxis har utviklet spillet, er det utgivergiganten Electronic Arts (EA) som har hatt ansvaret for produksjonen.

Brukere og bransjeanalytikere har pekt på at det er EA som ønsket den omfattende alltid-på-nett-løsningen, både for å tilby en rekke tjenester som kun fungerer med internettilkobling og som vern mot piratkopiering (DRM).

Bradshaw avviser dette og fastholder at de tekniske løsningene som krasjet, og gjorde nye SimCity uspillbart i store deler av helgen, ikke ble tvunget på dem.

Via spillets offisielle Twitter-konto gjorde hun det også klart at Maxis ikke har tenkt til å gjøre endringer i sine planer.

Kraftig kritikk

Spillserien, selskapene bak, og teknologien som er i bruk, har alle fått et massivt omdømmetap den siste uka, men selv om brukere sverger på å holde seg unna spill fra Electronic Arts gikk SimCity inn på de fleste bestselgerlistene. Over åtte millioner spilltimer er allerede brukt av spillere over hele verdenen hevder Bradshaw videre i en av sine bloggposter, og legger til at de har redusert antallet krasjer med over 92 % siden lanseringsdagen.

– Vi trenger et par dager til med data før vi kan analysere alt og forsikre dere om at problemet er helt løst.

Om dette inkluderer de funksjonene Maxis måtte deaktivere for å lette trykket på spillserverne sine er ikke klart.

Anmeldelse: SimCity: – Som en ulv i et hønsebur

Del dine erfaringer med SimCity i kommentarfeltet.