– Målet med «Early Access» er å gi spillere en sjanse til å se bak fasaden og oppleve utviklingsarbeidet.
Slik beskriver utvikleren Valve den digitale spillbutikken Steam sitt nyeste tilbud i en pressemelding som ble sendt ut i går. Spillere kan nå kjøpe uferdige spill og få tilgang til spillskapernes arbeid mens utviklingen pågår, og få det ferdige spillet når det er ferdig.
Et lykket system
Ideen om å kjøpe et spill som ikke er ferdig er ikke ny, svenske Markus Persson brukte denne metoden til å finansiere den kostbare driften av studioet Mojang under utviklingen av Minecraft. Siden 2009 har flere forsøkt å kopiere den samme forretningsmodellen; Kickstarter er en annen variant hvor internettbrukere blir bedt om å finansiere produksjonen av spill, filmer og andre kreative ting, før selve produktet er ferdig.
– For ti år siden måtte du nesten sloss for å komme i samme som med dem som satt på beslutningen om spillet ditt skulle bli laget, forteller en av grunnleggerne av utvikleren Introversion Software Mark Morris til nettstedet Gamesindustry.biz.
De mektige sjefene i spillutgiverne (som sitter på pengesekken) bestemte hvem som skulle få penger og om du først var inne i varmen var det ikke vanskelig å tjene penger på å lage spill. De få uavhengige utviklerne som eksisterte hadde et kjernepublikum som uansett betalte for spillene de lagde.
LES: Samlet inn åtte millioner til utviklingen av norsk kultspill
– I dag er indieutviklere mye mer vanlig, det er vanskelig å få pressedekning, men veien til kjøperne er ikke lenger kontrollert av en gruppe mektige sjefer, fortsetter Morris.
– Dette er fremtiden
Kickstarter skiller seg fra Introversion Software og Valve sin forretningsplan ved at spillere kun betaler på forhånd for et produkt som kommer i fremtiden, mens Morris og resten av utviklerne i britiske spillstudioet legger ut jevnlig oppdaterte versjoner av byggespillet Prison Architect. Første utgave viste knapt et kart og noen bygninger, mens den nyeste versjonen lar deg bygge store fengselskomplekser.
– Å selge alpha-utgaver av et spill er fremtiden for uavhengige spillutviklere, mener Morris.
Den digitale spillbutikken Steam har i første omgang åpnet for å selge uferdige versjoner av blant annet Arma 3, Kerbal Space Program, StarForge og Prison Architect.