I 2009 imponerte den Sør-Afrikanske regissøren Neill Blomkamp med den dokumentaristiske science fiction-filmen District 9, der romvesener strandet på jorda blir behandlet på en måte som sender tankene til Sør-Afrikas apartheid.
Nå er Blomkamp igjen aktuell med en science fiction-film som trekker paralleller til samfunnsproblemer. Storfilmen Elysium tar oss med til en fremtid, der skillet mellom fattig og rik er blitt så ekstremt at de rike har rømt til en romstasjon, mens de fattige lever på en overbefolket jord tom for ressurser.
Anmeldelse: Elysium – En science fiction-historie med vanvittige gode effekter.
Da reporter Mona B. Riise møtte Blomkamp i forbindelse med den nye filmen, fortalte han at fantastiske elementer er noe som må til for at han skal være interessert i å lage en film.
– Det må ikke være science fiction, det må bare være alt annet enn det som ikke er fantasy. Jeg trenger magi, science fiction-skapninger, tidsreiser og andre planeter. Jeg er ikke interessert i folk som sitter rundt et bord og prater, jeg kan ikke lage en sånn film, sa regissøren.
Det må ikke være sci-fi, men filmen må ha overnaturlige elementer for at jeg skal være interessert.
Sterkt fokus på det visuelle
Neill Blomkamp har et sterkt fokus på det visuelle når han lager film. For ham kommer det visuelle først, deretter historie og rollefigurer. Han legger ned ekstremt mye arbeid i å få det visuelle på plass, og Blomkamps visuelle konsept for Elysium var det som overbeviste skuespiller Matt Damon til å takke ja til hovedrollen i filmen.
– Han viste meg den hjemmelagde tegneserien sin med illustrasjonene av romstasjonen, exoskjelettet og alle de tingene som jeg aldri hadde sett i en film før, og det kunne jeg ikke si nei til. Å prøve og gjøre ting som dette er grunnen til at jeg lager film, forteller Damon.
I Elysium spiller Damon Max, som drømmer om å komme seg fra jorda til Elysium. Damon forteller at da regissør Blomkamp viste ham det visuelle konseptet så hadde han planlagt hver minste detalj, også hvordan Max skulle se ut.
– Rollefiguren min så akkurat ut som han gjør i filmen. Verden var så ekte for ham (Blomkamp, journ.anm.) at det var som om han hadde vært der og at han bare tok med disse tegningene hjem for å forklare det for meg, forklarer Damon.
– Det minnet meg om hvordan det var å prate med Jim Cameron før Avatar, da han kunne fortelle deg hvordan ting så ut ned til hvert minste gresstrå. En science fiction-film som dette trenger en slik visjonær regissør!