Tett i tett ruver de mange husene over de trange, støvete gatene i Havanna. Rundt deg farter folk forbi på sine daglige gjøremål, og for å slippe unna den slitsomme folkemengden hopper du opp på et gjerde og klatrer videre opp en vegg, som sikkert har vært hvit en gang.
Til slutt heiser du deg den siste biten opp på taket, og en velkjent verden åpner seg opp foran deg – hustak som ligger tettpakket så langt øyet kan se.
Du hopper lett fra hustak til hustak, men sakker snart farten og sniker deg innpå en skarpskytter og tar ham lydløst ut med en giftpil. Du dytter ham utfor taket, plukker opp rifla hans og eliminerer målet – oppdrag utført.
Jeg har fått en sniktitt på Assassin’s Creed IV: Black Flag på Gamescom, og førsteinntrykket er at de to beste elementene med Assassin’s Creed-spillene er tilbake – friheten til å løpe over hustakene og til å snike deg innpå fienden.
Løp over Havannas hustak
– Fordi vi prøver å være historisk korrekte var arkitekturen og planløsningen på byene i Assassin’s Creed III mer åpen og med bredere gater, noe som begrenset mulighetene våre til å gå over hustakene, men i Assassin’s Creed IV: Black Flag har vi fått det tilbake, sier Carsten Myhill, innholdssjef for spillet til Filmpolitiet.
– Havanna ligner veldig på Firenze fra Assassin’s Creed II, du kan omtrent løpe på tak over hele byen hvis du er dyktig nok, sier han.
Mange spillere kritiserte det forrige spillet i serien for at det var vanskelig å navigere seg usett rundt i spillverdenen, noe Ubisoft nå skal ha jobbet lenge med å fikse, som de blant annet viste frem i en walkthrough-video som de la ut for en uke siden.
Snikingen er essensiell for Assassin’s Creed-spillene og ut ifra den lille smakebiten jeg har fått på Gamescom virker det som om dette er på rett kjøl igjen, for med labyrinten av hustak, skorsteiner og tårn tilbake er det lettere å snike seg frem uten å bli oppdaget.
Anmeldelse: Assassin’s Creed III – Storslagent, innholdsrikt og spennende!
Artikkelen fortsetter under videoen.
Den største spillverdenen i serien
Spillverdenen i Assassin’s Creed IV er svær. Etter en rask titt på kartet ble det umiddelbart klart for meg at det kommer til å ta lang tid å gå gjennom spillet hvis man, som jeg, har tvangstanker om at alle områder må utforskes og at alle skatter må plukkes opp.
– Det er den største Assassin’s Creed-verdenen vi noensinne har laget, som strekker seg fra Florida i nord, ned til Jamaica, Haiti i øst og Mexico i vest, forteller Myhill.
Mellom disse landområdene er det store områder med vann, og her lever du ut piratlivet som kaptein på skipet Jackdaw, som også er ditt redskap for å reise rundt på oppdagelsesferd i spillverdenen.
Rundt omkring på havet ligger det gamle skipsvrak du kan ankre opp ved og dykke ned til, og her finner du en flott undervannsverden det er interessant å utforske. Det var virkelig spennende å svømme rundt blant vrakrester nede på dypet på jakt etter skattekister samtidig som sultne haier var ute etter meg, og det var artig å se hvordan spillutviklerne har passet på å være historisk korrekte også her.
– Spillet lar deg utforske under overflaten med ekte teknologi fra tidsperioden. Med en dykkerklokke, som beholder luft i toppen når den senkes i vann, kan du svømme opp for luft slik at du kan fortsette å utforske havbunnen, forklarer Carsten Myhill.
På plyndretokt på bussen
Han forteller at det er en rekke steder i Assassin’s Creed IV som kun er mulig å nå under vann, som for eksempel undersjøiske grotter. Når du er på havet kan du som pirat selvfølgelig også kan angripe andre skip og rane dem, senke dem eller ta dem over og for eksempel sende dem ut på plyndringstokt.
– Når du tar over et skip kan du velge om du vil rekruttere nye pirater derfra, bruke det til å fikse ditt eget skip, eller sende det til flåten din for å gjøre oppdrag rundt i verden, forteller Myhill.
Med Assassin’s Creed IV til neste konsollgenerasjon kan du også ta med deg denne delen av spillet på et nettbrett, slik at du kan beordre flåten din til å plyndre på dine vegne mens du for eksempel sitter på bussen, slik at du har tjent ekstra penger når du er tilbake på konsollen for å spille.
Et fantastisk eventyr
Carsten Myhill har selvfølgelig trua på sitt eget spill og mener Assassin’s Creed-fans helt sikkert kommer til å bli fornøyde med spillopplevelsen de vil få i Karibien med helten Edward Kenway ved roret.
Hvis den lille smakebiten jeg har fått av Assassin’s Creed: Black Flag på Gamescom holder det den lover tror jeg han vil få rett. Spillet ga meg umiddelbart en følelse av at jeg var en del av et stort eventyr, på oppdagelsesferd i spennende farvann.
– Følelsen av frihet og oppdagelseslyst er fullstendig avgjørende. Derfor ville vi lage et spill som forener sjø og land uten lastetid når du går i land på de mange små øyene du finner på havet. Du kan når som helst gi slipp på roret, hoppe i sjøen, svømme i land på en øy og utforske den, og så finner du kanskje et skattekart som tar deg til en annen øy, sier Myhill.