Siobhan Reddy er studiosjef hos MediaMolecule. (Foto: MediaMolecule.com)
Siobhan Reddy er studiosjef hos MediaMolecule. (Foto: MediaMolecule.com)

– Det var viktig for meg å jobbe med en kvinnelig figur i Tearaway. Det betyr ikke at jeg mener alle spill, bøker, film, eller serier, trenger det for å nå bredt ut … men i [dette spillet] var det viktig for meg.

Under årets Women in Games-konferanse fortalte sjefen for det britiske spillstudioet MediaMolecule Siobhan Reddy – som blant annet står bak LittleBigPlanet-serien – at det ikke var naturlig at spillere kunne velge mellom en mannlig figur (Iota) og en kvinnelig figur (Atoi) i det kommende spillet Tearaway.

Måtte kreve plass til Atoi

Hun argumenterte i konferansens hovedtale for at kvinne i spillindustrien må ta del i arbeidet med å endre holdningene i teknologibransjen.

– [Atoi] hadde ikke eksistert om jeg ikke hadde satt ned foten, fortalte Reddy til publikummet på konferansen.

Samtidig understreket hun at det fortsatt er en lang vei å gå før debatten om kjønn i spillbransjen er over.

(artikkelen fortsetter med kommentarer norske utviklere under traileren)

– Et fokus helt fra vi startet

Den Drammens-baserte spillutvikleren Ravn Studio ble grunnlagt av Stine Wærn og Tinka Town i 2002, og har siden oppstarten hatt fokus på spill for den yngste målgruppen – og på kvinnelige spillfigurer.

– I Caprino-perioden, under utviklingen av PC-spillet om Flåklypa Grand Prix, reflekterte vi over at det fantes mer enn 3000 spilltitler for gutter, og kun 10 for jenter, forteller Wærn til NRK.

Stine Wærn og Tinka Town fra Ravn Studio. (Foto: Peter Mydske)
Stine Wærn og Tinka Town fra Ravn Studio. (Foto: Peter Mydske)

– Det var jo helt klart at vi her hadde en jobb å gjøre. Vi begynte litt forsiktig med å få «lirket inn» mer av Soline, og hennes minispill, Solines smykkeskrin, for å balansere alt fokuset på gutta (Solan, Ludvig og Reodor).

Ravn Studio jobber også med en egen spillfigur med navn Xobia som vil dukke opp i flere av utviklerens spill de kommende årene – i første runde i Tainted Keep (se bildet under). Både Wærn og Town peker på sterke filmroller som Linda Hamiltons figur i Terminator, og Angelina Jolie i Salt og Mr. & Mrs. Smith, som inspirasjonskilder.

– Vi ønsker jo heller å spille en slik kul dame enn en bulkete, trekanta hermetikk-innpakka broiler-type! Foruten spillfigurer spesielt, så tror vi at flere jenter i spillutvikling generelt vil bidra til at man får inn elementer som ellers ikke ville komme med.

LES OGSÅ: Derfor har «GTA V» kun menn i hovedrollene

(artikkelen fortsetter under bildet)

Skjermbildet fra Ravn Studio sitt nye Android-spill «Tainted Keep» med hovedfiguren Xobia. (Foto: Ravn Studio)
Skjermbildet fra Ravn Studio sitt nye Android-spill «Tainted Keep» med hovedfiguren Xobia. (Foto: Ravn Studio)

Norsk bransje i stor utvikling

Da Ravn Studio startet spillsatsingen for fullt i 2006 var det få norske spillstudioer og enda færre kvinner i bransjen. Siden den gang har overgangen fra fysisk spillsalg til digitale plattformer ført til en enorm endring i spillernes demografi. Det har også ført til vekst i antall norske utviklere, men konkurrentene er mange og tilgangen på kapital er knapt til stede understreker Wærn.

– The Gathering, Gamejams, DemoScener og lignende arrangementer danner den uformelle rammen på spillutviklermiljøet i Norge. Her er det mange kvinner med som setter sitt preg på hvordan de ønsker bransjen skal bli videre.

Men antallet kvinnelige spillutviklere har ikke økt i samme tempo som kvinnelige spillere. Wærn og Town er enige i at kvinner i spillbransjen bør høre på MediaMolecule-sjefens kall, ved å sette preg på innhold, visuell stil, gameplay og rammen for spillutviklingsprosessen.

ANMELDELSE: LittleBigPlanet 2 – kreativ spillgalskap

– Bransjen trenger flere kvinner i utviklingsarbeidet som kan være med på å sette fotavtrykk i fremtidens spill ved aktivt å delta, hvor fokuset i større grad bør inneholde kvinnelige perspektiv og favne langt bredere enn før. Kommende spill bør reflektere hvem som spiller og hvordan dette over tid har endret seg, markedet har blitt enormt.

Grunnleggerne av Ravn Studio mener blant annet at Nintendos sine DS- og Wii-konsoller har økt andelen kvinnelige spillere fordi konsollene har et annet utgangspunkt enn konkurrentene. Og dette fokuset er viktig å få frem for å løfte frem flere rollemodeller i spillbransjen. Men samtidig understreker de to til NRK at mytene om at jenter spiller Candy Crush og Farmville, mens gutta spiller Call of Duty og GTA ikke er så sorthvitt som det fremstilles.

– Spillindustrien fremdeles er i puberteten, og vil ikke kunne bli voksen, uten at vi får en bedre balanse, og et økt antall kvinner i alle deler av spillutvikling.