Hvorfor serverer Hollywood bare gammelt oppgulp? Se Fimbonanza torsdag 20.55 på NRK2!

Å lage film det er dyrt, veldig dyrt. Og når en produksjon ikke klarer å tjene inn pengene det har kostet å lage og markedsføre den, blir det derfor kristestemning, slik vi så hos Disney etter den økonomiske floppen John Carter i 2012, som førte til at Disney måtte kansellere andre filmprosjekter.

Når innsatsen er så høy er det ikke rart at filmselskapene ønsker å minske risikoen, og derfor har manusanalytiker Vinny Bruzzese blitt en populær mann hos produksjonsselskapene i Hollywood.

Bruzzese er en statistikkekspert som lever av å fortelle Hollywood hva publikum vil ha. Basert på hva du og jeg liker å se på kino, har han utarbeidet en oppskrift på hva en populær film bør inneholde. Filmbonanza møtte statistikkprofessoren – se intervjuet i toppen av artikkelen!

Vil forbedre filmmanus

Manusanalytikeren har jobbet med å samle informasjon om kinopublikumets preferanser i ti år og sitter på hundre-tusenvis av tilbakemeldinger fra kinogjengere. Bruzzese mener han med denne informasjonen kan forbedre filmmanus.

– Kan en scene med drapsmenn med et rasjonelt motiv skremme folk? Ja, det kan den, men basert på statistikk vet vi at det er mer skummelt hver eneste gang de har et irrasjonelt motiv, forteller Bruzzese til Filmbonanza.

Det er slike ting han lever av å fortelle til manusforfattere og produsenter i Hollywood, og Bruzzese mener at en film kan bli mer suksessfull med hans hjelp.

– Hvis vi, innenfor narrativet i historien, kan gjøre de drapsmennene litt mindre rasjonelle og litt mer sprø, så vet vi at det er mer sannsynlig at publikum blir skremt. Det er ikke sikkert manusforfatteren vet det, men vi vet det, for vi har den informasjonen.

Anmeldelse: The Dark Knight – Deilig mørk med en gjennomført ekkel, psykopatisk og jævlig skurk

The Joker i The Dark Knight er et eksempel på en skurk som ikke har et rasjonelt motiv:

Artikkelen fortsetter under videoen.

Den komiske sidekicken

Du trenger ikke være statistikkprofessor for å kjenne til oppskriften som for eksempel en romantisk komedie bygger på, men Bruzzese går litt mer detaljert til verks i sine tilbakemeldinger.

– I en romantisk komedie er det alltid en slå-opp-scene, der hovedpersonen gråter i senga og spiser iskrem eller hva det måtte være. Og i alle disse filmene er det alltid en bestevenn, en sidekick, en morsom bifigur. Hvis den bifiguren ikke er tilstede når hovedpersonen vræler og griner, vil ikke publikum like figuren like godt, sier Bruzzese.

Hvis han leser et manus der dette er tilfellet, vil han anbefale manusforfatteren å skrive bestevennen inn i scenen, hvis det ikke er en sterk narrativ grunn til at denne bifiguren ikke bør være tilstede.

– Fordi publikum har problemer med at sidekicken ikke er tilstede og støtter hovedrollen, kan det hende at man må klippe om, eller kanskje spille inn scenen på nytt og det er dyrt. Så da kan det være bedre å skrive det om med en gang, i tråd med manusforfatterens visjon for filmen, forklarer han.

Spike, spilt av Rhys Ifans, er den komiske vennen i den romantiske komedien Notting Hill:

– Kreativitetens fiende

Bruzzese sin bruk av statistikk på filmmanus har blitt veldig populært i Hollywood. Han har jobbet med mange hundre prosjekter, både store Oscar-nominerte filmer og små indiefilmer, men han har også fått heftig kritikk for å strømlinjeforme filmmanus etter en enkel formel.

Da The New York Times publiserte en artikkel om Bruzzese og hans foretak i mai i år, var blant andre Ol Parker, manusforfatteren av The Best Exotic Marigold Hotel, svært kritisk til manusanalytikeren.

– Dette er kreativitetens fiende, intet annet enn å forsøke å etterligne det som har fungert tidligere. Det kan bare resultere i en tam homogenisering, et forvirret hastverk mot noe middelmådig, sa Ol Parker til The New York Times.

Til Filmbonanza sier Bruzzese at det han gjør ikke tvinger manusforfatterne til å gjøre noe, og at han bare kommer med forslag som de kan velge å bruke eller ikke.

– Det er opp til manusforfatteren å skape er univers i deres visjon, så er det opp til oss å fortelle hva kinogjengerne sier at de liker og ikke liker, og at hvis du velger å gå imot det, så gjør du risikoen på investeringen din høyere.

Bowlinghall = flopp

Det er ingen tvil om at det Vinny Bruzzese gjør hjelper produksjonsselskaper til å minske risikoen for at investeringen deres skal floppe, faren ved dette kan imidlertid være at nytenkning fullstendig blir satt til side for det vante og trygge.

Ifølge artikkelen i The New York Times er scener i en bowlinghall noe man bør unngå hvis man ønsker at sin film skal lykkes.

– Bowling-scener har en tendens til å poppe opp i filmer som flopper. Derfor er det, statistisk sett, dumt å inkludere en i manuset, sa Bruzzese.

Da kan vi alle prise oss lykkelige over at manusanalytikeren ikke evaluerte Coen-brødrenes manus for The Big Lebowski, før de lagde filmen som er en av de største kultfilmene gjennom tidene.

Se Filmbonanza torsdag klokken 20.55 på NRK2!

Hva synes du om at filmmanus blir analysert på denne måten? Si din mening i kommentarfeltet!