Konseptet bak Contrast er både originalt og smart. Ved å klikke på en knapp kan du bytte mellom å la spillets hovedperson Dawn utforske en emoinspirert spillverden i tre dimensjoner, og la henne omformes til en skygge som kan nå tidligere utilgjengelige områder som en skyggefigur sett fra lysets perspektiv.

Skygger eksisterer først når de faller på en vegg eller andre ting – de eksisterer altså i to dimensjoner – og det som tidligere var en parasoll kan nå være en perfekt plattform for å klatre enda høyere opp over hindringene.

Ved å ta i bruk ulike lyskilder kan du også manipulere skyggene omkring, og ved kløktig bruk overvinner og oppklarer du kanskje mysteriet: Er det mulig å endre på fortiden for å redde fremtiden?

Det er ingen liten oppgave den datastyrte jenta Didi ber deg om hjelp til.

Og før du går amok i kommentarfeltet for at jeg omtaler Contrast som «emoinspirert». De ulike stilelementene – 20-tallet, art deco og goth – blandes sammen på en måte som mest av alt ligner en reklamekampanje for den nyeste filmen til Tim Burton.

TOPP 10: De beste Playstation 3-spillene – sjekk lista og si din mening her

(anmeldelsen fortsetter under bildene)

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Livløst

Den livløse spillverdenen som omgir Dawn er fylt med usynlige vegger og oppleves som livløs. I bysekvensene møter du knapt andre figurer, og jeg tror ikke på den fantasiverdenen som presenteres. Figuranimasjonene er også repeterende og robotaktige, med repeterende bevegelser som mest av alt gir med assosiasjoner til de mekaniske julenissedukkene som hopper opp på kjøpesentre i disse dager.

Måten du samhandler med omverdenen på er også nesten utelukkende med en eneste knapp – firkant-knappen. Det er repeterende.

Klikk her for å se lanseringstraileren til «Contrast».

ANMELDELSE: Knack – ikke nok til å få Playstation 4-lanseringen opp i skyene

Når historien også er uklar på hvorfor skyggene eksisterer, hvorfor Dawn kan bytte mellom de to verdenene, og attpåtil avsluttes så brått at jeg lurte på om spillet inneholdt en alvorlig teknisk feil, er det bare å legge fra seg spillkontrolleren.

Spillverdenens visuelle stil er stemningsskapende – spesielt er det mye å oppdage av konseptkunst, plakater og musikk – men spillverdenen faller dødt til jorden når du faktisk begynner å utforske den. Byttet mellom 3D- og 2D-perspektiv, og skyggespillet, kan skape unike utfordringer i et plattform- og puslespill som dette, men blir både repeterende og uinspirert etter kort tid.

Sett hver for seg er dette ulike elementener som på papiret gjør Contrast spennende, men sluttresultatet er det motsatte.

«Contrast» er et nedlastbart spill som er testet på Playstation 4 – spillet inngår i den pågående lanseringskampanjen og er gratis for abonnenter av Plus-ordningen til Sony.

Om SPILLET

Contrast

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.