Som forfatter, manusforfatter, komponist, tegneserieskaper, filosof, psykoterapeut og regissør er Alejandro Jodorowsky nærmest et universalgeni.
Med filmer som El Topo (1970) og The Holy Mountain (1973) har han etablert seg som en av de fremste surrealistiske filmskaperne verden over, og han en en mann som har vært viktig for filmhistorien – mest av alt på grunn av en film han aldri laget.
Ukas Filmbonanza er viet til stormannsgalskap i filmindustrien, og da Jodorowsky skulle filmatisere Frank Herberts science fiction-epos Dune i 1974, hadde han så store ambisjoner at filmen aldri kom seg fra tegnebrettet til kinolerretet.
Ville lage ekte kunst
– Jeg ville drepe den amerikanske filmindustrien. Jeg ville drepe de store, idiotiske filmene som gjør folk til idioter. Jeg ville lage filmer som er ekte kunst, som forandrer og utforsker menneskesinnet og som gjør publikum til bedre mennesker, sier den nå 84 år gamle, chilenske filmskaperen til Filmbonanza.
For å realisere sine store ambisjoner med Dune var det kun det beste som var godt nok, og Jodorowsky castet derfor datidens aller største stjerner.
Orson Welles og Mick Jagger takket ja til filmen, det samme gjorde kunstneren Salvador Dalí, etter at han hadde forhandlet seg frem til en timelønn på 700.000 kroner, og selveste Pink Floyd skulle stå for lydsporet.
Regissøren ansatte designere og tegnere han likte for å illustrere filmmanuset. Etter to år hadde de brukt 14 millioner kroner og satt igjen med noen kostymer og et storyboard på 3000 sider, til en film som skulle var i 14 timer. Da trakk produsentene ut pluggen.
Brutale og grusomme scener
Under Filmfestivalen i Cannes i år var det premiere på dokumentarfilmen Jodorowsky’s Dune, der regissør Frank Pavich utforsker Jodorowskys forsøk på å filmatisere science fiction-romanen.
I dokumentaren har Pavich laget enkle animasjonsklipp av forskjellige scener, får å vise hvordan Jodorowskys film ville ha vært.
– Det er en scene der figuren Leto tortureres. Det er en brutal scene som er vanskelig å se på fordi det er så forferdelig og grusomt. Se for deg at Udo Kier kutter av armene og bena på David Carradine med en gigantisk saks, før Orson Welles kommer og kapper av Carradines hode, alt dette til et lydspor av Pink Floyd. Ville det ha funket? Jeg klarer ikke engang å forestille meg det, sier regissør Frank Pavich til Filmbonanza.
Se traileren for dokumentaren Jodorowsky’s Dune her:
Artikkelen fortsetter under videoen.
Filmhistorien hadde sett annerledes ut
Frank Pavich mener at Jodorowskys film har vært ekstremt viktig for filmhistorien selv om den aldri ble laget, og at filmhistorien ville ha sett annerledes ut om Dune hadde blitt realisert.
– Hadde hans versjon av Dune kommet ut og blitt en suksess, hva ville det ha betydd for verden? Ville andre filmer ha fulgt opp den ikkelineære historiefortellingen og det bisarre formatet? Og hadde hans Dune kommet ut og vært en fiasko, hva ville det ha betydd? Hadde Star Wars kommet ut da? Hvis Dune hadde blitt en kolossal flopp ville vi kanskje ikke hatt superheltfilmer, sier Pavich.
Dokumentarregissøren forteller at alt arbeidet med Dune og alt det kunstnerne som jobbet på filmen lærte av Jodorowsky har satt preg på deres videre verk og arbeid i filmindustrien.
– Alle ideene eksisterte fortsatt hos ham og kunstnerne, så da de gikk videre til andre filmer som Alien, Tron og Flash Gordon, så tok de disse ideene med seg, sier Pavich.
Manusforfatter Dan O’Bannon og konseptillustratør H.R. Giger, som begge jobbet med Jodorowskys storyboard for Dune var med på å skape Ridley Scotts mesterverk Alien, som igjen har inspirert filmskapere verden over.
Anmeldelse: Alien Anthology på Blu-ray– En oppvisning i tilbakeholden skrekk
Alien ville kanskje ikke ha vært den samme uten ideene som ble født da Alejandro Jodorowsky skulle lage sitt største mesterverk.
– Det faktumet at filmen hans ikke ble noe av bare hjelper oss å bygge legenden av hans versjon av Dune, legenden Jodorowsky, og hva filmen kunne ha betydd for verden, avslutter Pavich.
I 1984 så en adapsjon av Frank Herberts roman Dune dagens lys, men David Lynch sin versjon var nok langt fra Jodorofskys store visjoner for filmen.
Etter 13 år ute av registolen er surrealismens mester er igjen aktuell, denne gangen med filmen The Dance of Reality, som vant Sølvspeilet, hovedprisen under Film fra Sør-festivalen 2013 i oktober.
Se traileren for filmen her: