Natt til mandag 3. februar er det igjen klart for årets største TV-event i USA — Super Bowl! Og oppkjøringa er allerede godt i gang, for det viktigste under denne TV-sendinga er selvfølgelig ikke om det er Denver Broncos eller Seattle Seahawks som stikker av med seieren, men reklamene som vises underveis.
Som det mest sette TV-programmet hvert år, med over hundre millioner seere, har reklamespottene under sendingen en stiv pris. Fire millioner dollar må blas opp for 30 sekunder skjermtid med reklame for alt fra bil- og ølmerker, parfymeprodusenter og ikke minst Hollywood-blockbustere.
Kjedelig bibelfortelling
Siden spottene er så dyre, legges det gjerne ned litt ekstra i reklamene også, og folk har lært seg å forvente å bli underholdt av reklamene som vises.
Med en så stor prislapp er det heller ikke så rart at de ulike aktørene vil ha mer valuta for pengene enn de 30 sekundene under sendingen, og reklamene, eller teasere for dem, legges derfor gjerne ut på nett i forkant.
Denne uken kom blant annet Super Bowl-traileren for Darren Aronofskys bibelske drama Noah, basert på historien om Noahs ark. Russel Crowe spiller Noah som får en befaling fra Gud om å bygge en ark, og fylle den med dyr, for å overleve syndefloden.
Darren Aronofsky er anerkjent for sine dystre og til tider ubehagelige filmer, som Requiem For a Dream og Black Swan, men ut ifra traileren ser det ikke ut til at Noah er noe mer enn en hvilken som helst actionfilm, ispedd Guds vrede og en god dose naturkrefter.
Traileren, som skal få hundre millioner TV-seere til å ville ta turen når filmen kommer på kino i slutten av mars, er pompøs, generisk og ganske kjedelig.
Artikkelen fortsetter under traileren.
Den blå, eller den røde nøkkelen?
De kommersielle aktørene som kjøper reklameplass under Super Bowl bruker som sagt ofte litt ekstra penger på å gi sin reklamefilm «det lille ekstra». Når man ser reklamefilmen for Kias nye modell K900, kan man lure på hvor mange dollar som måtte til før skuespiller Laurence Fishburne solgte sjela si.
Om reklamen er en hyllest til Matrix, eller voldtekt av kulturarven, kan du gjøre deg opp en mening om selv:
Se flere klipp under videoen.
Forbudt reklame
En stor del av oppkjøringa til reklamefesten under Super Bowl er å ta en titt på reklamefilmene som ikke har blitt godkjent for bruk i sendinga.
I år har det blitt lagt ned forbud mot reklamefilmen for brusmaskinen SodaStream, frontet av Scarlett Johansson, siden hun avslutter med å si: «Sorry Coke and Pepsi».
SodaStream er nok imidlertid ikke bekymret for det, siden forbudet, og Scarletts sjarm har ført til at reklamen har «gone viral».
Artikkelen fortsetter under bildet.
Frekt og freidig levert av Miss Johansson, men alt er ikke bare rosenrødt av den grunn. SodaStream er et israelsk selskap og fabrikkene deres ligger på okkupert jord på Vestbredden, noe både selskapet, men nå også Scarlett Johansson har blitt heftig kritisert for.
Den siste tiden har Johnansson dermed fått seg et nytt internett-meme som hun nok ikke er særlig begeistret for selv.
Og til slutt en liten smakebit på Arnold
Her i Filmpolitiet er det generell konsensus om at alt med Arnold er bra, derfor gleder vi oss til å se hele reklamefilmen for Bud Light, som Arnold gir oss en liten smakebit på her: