Patriotismen i russisk film blomstrer om dagen. Fjorårets største kassasuksess i Russland, Stalingrad, er for eksempel en storslagen krigsfilm som handler om slaget om Stalingrad under andre verdenskrig, som ble et avgjørende vendepunkt i krigen da de russiske styrkene stoppet nazistenes frammarsj.
Når regissører beveger seg inn på mer betente temaer, som for eksempel homofili, er imidlertid dette ikke fullt så populært, iallfall ikke hos de russiske myndighetene.
Filmskaperen Kiril Serebrennikov mener mange russiske regissører har blitt redusert til redskaper for myndighetene, og at filmer som nevnte Stalingrad rett og slett er propaganda. De siste årene har han selv jobbet med en film om den verdensberømte komponisten Pjotr Tsjajkovskij, og dette har ført til innblanding fra statlig hold.
Anmeldelse: Black Swan — Eksploderer i visuell og destruktiv energi!
Ble nektet homofili som tema
Tsjajkovskij, som er mest kjent for balletter som Svanesjøen og Nøtteknekkeren, skal ha vært homofil, men dette er ikke noe russiske myndigheter vil ha fokus på.
Serebrennikov, som nylig har mottatt midler fra kulturministeriet i Russland, har nå levert pengene tilbake igjen.
— For få år siden var det ingen som kunne fortelle deg hva du kunne gjøre og ikke gjøre, men nå sier de: hvis vi betaler for det, kan vi fortelle deg hvordan det burde være. De vil kontrollere alt, sier Serebrennikov når Filmbonanzas Vegard Larsen møter ham i Moskva.
Med Russlands anti-homolov i tankene, er det ingen overraskelse at myndighetene ønsker å legge lokk på at en av deres fremste kunstnere gjennom tidene var homofil, men som regissør kunne ikke Serebrennikov med god samvittighet utelukke dette fra sin film.
— De begynte å diktere hvordan filmen burde være: Du bør ikke ha noe homofilt tema i det hele tatt, vi vil ikke engang høre om det, forteller Serebrennikov.
Han prøvde å forklare at filmen ikke skulle handle om Tsjajkovskijs homofile liv, men at dette er en del av hans personlighet som må belyses i en film om ham. Etter å ha gitt pengene tilbake må regissøren nå finne midler for å ferdigstille filmen andre steder.
— Hvis hver eneste person som er innom en homseklubb i hele verden putter et pund eller en euro på en liten boks, så dekker vi budsjettet. Vi kommer til å finne pengene for Tsjajkovskij.