Cannes, Frankrike (NRK): Noe av det første jeg gjør hver dag her i Cannes, er å bestille en espresso og bla igjennom dagens ferske utgave av Variety, Screen Daily og Hollywood Reporter.

Magasinene har vært tilstede og dekket festivalen i mange år, og inneholder blant annet anmeldelser, intervjuer og oppdateringer av festivalprogrammet.

Pryder forsiden: Den norske filmen Kaptein Sabeltann. (Foto: Vegard Larsen / NRK)
Pryder forsiden: Den norske filmen Kaptein Sabeltann. (Foto: Vegard Larsen / NRK)

I går prydet den kommende norske filmen Kaptein Sabeltann forsiden av Variety. Pressen har ikke adgang til denne filmen. Den ekstremt påkostede forsideannonsen er ment for å tiltrekke seg kjøpere fra alle verdens hjørner.

I kjelleren på festivalpalasset

Mange her nede er nemlig totalt likegyldige til filmene som konkurrerer om de gylne palmebladene. De er her for å selge og kjøpe film. Og transaksjonene foregår som oftest et sted der sola aldri skinner, 40 trappetrinn ned, i kjelleren til festivalpalasset.

I løpet av festivalen blir det på markedet presentert over 5000 filmer – fra til sammen 108 nasjoner – som du aldri får høre om.

En av fjorårets store snakkiser var filmen Sharknado, som handler om ulykken som inntreffer da en tornado, fylt med menneskeetende hai, treffer Los Angeles. I år fant jeg en film om snakkende hundevalper som designer klær.

Kreativt på filmmarkedet i Cannes: Muligens på en kino nær deg, Designervalpene. (Foto: Vegard Larsen)
Kreativt på filmmarkedet i Cannes: Muligens på en kino nær deg, Designervalpene. (Foto: Vegard Larsen)

Dette er filmer som, for å si det forsiktig, ingen ville forbundet med Cannes. Samtidig er det filmer som dette som holder filmfestivalen levende.

FESTIVALANMELDELSE: Mr. Turner – imponerende tidskoloritt fra en kunstners liv

Kjellerfilmene som selger

Siden 1959 har filmmarkedet i Cannes vokst seg til et av verdens største, og uten markedet hadde antagelig ikke filmfestivalen hatt råd til å kaste glans over filmene som blir presentert med fanfare to etasjer opp.

For å sette det på spissen, ingen Sharknado, ingen gallavisning av Mike Leighs Mr.Turner.

Som en journalistkollega så fint sa det: «kritikerne her nede er svært enige om at det som vises i konkurranseprogrammet er god smak, mens det som vises i kjelleren er det motsatte. Ironisk nok er det det som er i kjelleren som selger.»

Følg Vegard Larsens reisebrev fra livet som journalist på verdens viktigste filmfestival hver dag.