Regissør Mike Leigh er en gjenganger på filmfestivalen i Cannes. Han har deltatt tidligere med filmer som Naked, Secrets & Lies, All Or Nothing og Another Year. Nå har han laget et portrett av den britiske maleren Joseph Turner (død 1851).
– Turner var en fantastisk kunstner, en av de største malerne. Han var en stor og radikal kunstner. Jeg så at dette kunne bli en fascinerende film med spenningen mellom dette dødelige og feilbarlige mennesket han var og det episke og spirituelle arbeidet han gjorde.
– Jeg er alltid opptatt av spenningen mellom motsetninger i livene våre. Hva vi er, hva vi forsøker å bli og livets realiteter, sa Mike Leigh på en pressekonferanse i Cannes.
– Turner malte det han så. Han står på en høyde og maler himmelen. Men han ser bak himmelen. Han deler en opplevelse med oss som går under overflaten, sa Leigh.
LES: Anmeldelsen av Mr. Turner
Måtte lære seg å male
Filmen viser bruddstykker fra Joseph Turners voksne liv i første halvdel av 1800-tallet, hans karriere som maler og hans problematiske forhold til både kvinner og egen familie.
Mike Leigh valgte Timothy Spall til hovedrollen flere år før innspillingen startet. Ventetiden brukte Spall til å lære seg kunsten å male.
– Mike sa at vi skal lage filmen om tre år og at jeg måtte begynne å male. Så jeg tok timer hos en kjent maler i fritiden mellom jobber. Jeg forberedte meg, sa Timothy Spall.
– Han var en mystisk mann. Et geni kommer ikke alltid i den beste innpakningen. De har gjerne konflikter i seg, merkelig utseende og sosiopatiske trekk. Turner tilhørte arbeiderklassen, men hadde en utrolig sjel. Og han kunne assimilere genier rundt seg. Han absorberte folk. Så denne motsetningen mellom denne rå personen og det visuelle geniet var interessant, sa Spall.
LES: Anmeldelsen av åpningsfilmen i Cannes, Grace Of Monaco
Fikk researchen i blodet
Det finnes flere bøker om Joseph Turner, men det var ikke nok til å skape figuren på film, i følge Mike Leigh.
– Du kan lese alle bøker i verden og gjøre research i en million år, men det får ikke noe til å skje foran kamera. Du må fremdeles finne opp en figur, så vi gjorde det vi alltid gjør, nemlig å skape en figur og en verden på film, sa Leigh.
– Når du virkelig gjør research og undersøker, får du det i blodet. Du får det i psyken. Det er jobben min, egentlig. Å absorbere.