Cannes, Frankrike (NRK): En ekte croissant består av mere smør enn mel. Og mens jeg denne morgenen småløp fra utleieleiligheten, gjennom gamlebyen og ned til havnen og festivalområdet, var dette bakverket frokosten min. At franskmenn er såpass slanke, er et mysterium.
Filmen som ble vist i dag tidlig, Grace of Monaco, er også en smørfylt deig uten særlig mettende effekt. Den er som laget for å åpne festivalen.
Ikke bare handler filmen om en verdenskjent amerikansk skuespiller (Grace Kelly) som giftet seg med en lokal prins (Rainier Grimaldi), men den har tabloid appell, og ikke minst en verdenskjent skuespiller på rollelisten.
ANMELDELSE: Grace of Monaco – stort, pent og tomt
Tett i tett
At filmen virkelig er så som så, og ble buet av Cannespublikummet etter visning, betyr lite. Den konkurrer ikke her nede, er allerede solgt til markeder verden over, og har som eneste oppgave å drysse stjernestøv over Promenade de la Croisette. Derfor var vi i pressen selvfølgelig svært ivrige etter å få plass på filmens pressekonferanse.
Køen var allerede lang da jeg ankom begivenheten halvannen time før det hele skulle starte. Foran meg sto en gruppe indiske journalister. Bak meg sto noen japanske. Og langt i det fjerne så jeg en dansk kollega. Jo nærmere Nicole Kidmans ankomst, jo bedre kjent ble vi.
Jeg pustet India i nakken, og kjente Japan i ryggen. Ingen likte filmen, forsto jeg. Men tett i tett sto vi, svettere og svettere, som smørfylt butterdeigsbakverk, i vente på skuespilleren som en gang i tiden var en stor stjerne.
«Hvorfor gjør vi dette», spurte jeg meg selv, før jeg i neste øyeblikk ble skjøvet fremover, som et brekende lam av horden bak meg, imot presserommet der seansen forhåpentlig snart skulle begynne.
Utenfor runget fotografenes stjernelokk. «Miss Kidman!, Miss Kidman!», ropte de, i håp om at den rødhårede australieren i et kort sekund skulle rette blikket mot akkurat deres kameralinse. Journalistene rundt meg noterte flittig og spørsmål ble finslipt. Her var virkelig kremen av filmpresse, sendt ut på oppdrag fra de største mediehus i verden.
Reisebrev fra Cannes – dag 1: Festivalprolog
De dype spørsmål
Så ankom hun endelig, skuespilleren, som nå muligens er mest kjent for reklamekampanjer for Chanel og Jimmy Choo.
Hun var kledd i en uskyldsren hvit kjole, håret var utslått og leppene svulmende røde. Verden ventet. Og første spørsmål ble servert.
«Nicole, hva tenkte du da du ble tilbudt rollen: Oops, frykt. Eller Oops, utfordring?».
Noen sekunder gikk, så smilte hun og svarte.
«Oops, utfordring».
Mere var det egentlig ikke å hente. Filmfestivalen i Cannes er i gang. Seinere i kveld: drama fra den islamske republikken Mauritania. Det er ingen tvil om hvilken film som får overskriftene i avisene i morgen. Vi liker croissanter her på croisetten.
Følg Vegard Larsens reisebrev fra livet som journalist på verdens viktigste filmfestival hver dag.