Filmfestivalen i Cannes (NRK): Vanlige menneskers hevnlyst etter urett som blir begått mot dem er tema i den argentinske Pedro Almodovar-produserte novellefilmsamlingen Relatos Salvajes, eller Wild Tales, som er den engelske tittelen.

Og dette er i sannhet ville historier, der forholdsvis uskyldige utgangspunkt tar en dreining mot det absurde og komiske.

En av bilistene må skifte dekk i Relatos Salvajes (Foto: Festival de Cannes).
En av bilistene må skifte dekk i Relatos Salvajes (Foto: Festival de Cannes).

Det er en sann fornøyelse å se denne filmens evne til å ta menneskelige reaksjonsmønstre på kornet, bare i et deilig overdrevet format.

LES: Cannes-anmeldelsen av The Salvation

Mye moro i vente

De seks historiene handler om en spesiell hevnaksjon om bord i et fly, en kelner som får en spesiell kunde, en mann som tar et oppgjør med parkeringsetaten, en vill krangel mellom to bilister på en øde vei, en rik familie som forsøker å sno seg unna en stygg bilulykke, og en krise mellom et par i deres eget bryllup.

De tre første delene er de beste. Allerede før fortekstene har vi blitt utsatt for den spesielle flysekvensen, som ender i et fantastisk stillbilde, som med all tydelighet signaliserer hvor langt regissør Damian Szifron er villig til å dra den sorte humoren.

Det er kanskje ingen av de påfølgende delene som greier å matche åpningen, men det er likevel mye moro i vente.

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

Dette bryllupet blir snart mindre hyggelig i Relatos Salvajes (Foto: Festival de Cannes).
Dette bryllupet blir snart mindre hyggelig i Relatos Salvajes (Foto: Festival de Cannes).
Inspirert regi

Spesielt krangelen mellom de to bilistene har en herlig eskalerende temperatur, som ender opp i et blodig Tarantinosk klimaks.

Og en manns kamp mot parkeringsetaten kan få noen og enhver til å nikke gjenkjennende til offentlige etaters firkantede kundebehandling.

En mann kjemper mot myndighetene i Relatos Salvajes (Foto: Festival de Cannes).
En mann kjemper mot myndighetene i Relatos Salvajes (Foto: Festival de Cannes).

Filmen avrundes med et fantastisk bryllup, som går virkelig av hengslene når bruden fatter mistanke til at brudgommen har hatt et forhold til en av gjestene.

LES: Alt om Cannes-festivalen 2014

Skuespillet er førsteklasses, fotografen imponerer, regien er inspirert og filmen mister aldri drivet, selv om den første halvparten altså er best.

Kanskje kunne delen om familien som forsøker å vri seg unna en påkjørsel med fordel vært kuttet av lengdehensyn.

Sorthumoristisk flydrama i Relatos Salvajes (Foto: Festival de Cannes).
Sorthumoristisk flydrama i Relatos Salvajes (Foto: Festival de Cannes).

Men denne herlige samlingen historier er en morsom studie i menneskers beinharde rettsfølelse, samt et spark mot den sosiale og økonomiske situasjonen i Argentina.

Episodene er kanskje overdrevne, men full av åpenbare sannheter om vårt instinktive raseri mot urett. Relatos Salvajes er mørk, morbid og morsom!

(Relatos Salvajes vises i hovedkonkurransen på filmfestivalen i Cannes. Det er ennå ikke klart om den skal opp på kino i Norge.)

Om FILMEN

Relatos Salvajes
  • Relatos Salvajes
  • Slippdato:
  • Regi: Damian Szifron
  • Sjanger: Drama, Komedie

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.