Regissør Ryan Gosling og hovedrolleinnehaver Christina Hendricks ankommer den røde løperen før første visning av «Lost River» på filmfestivalen i Cannes. (Foto: AFP Photo / Loic Venance)
Regissør Ryan Gosling og hovedrolleinnehaver Christina Hendricks ankommer den røde løperen før første visning av «Lost River» på filmfestivalen i Cannes. (Foto: AFP Photo / Loic Venance)

Filmfestivalen i Cannes: Etter å ha blitt nærmest opphøyet til et moderne filmikon etter roller i filmer som Drive, Only God Forgives og The Place Beyond the Pines – hvor Ryan Gosling spiller mutte, trøblete og tøffe mannfolk – blir hans debut som regissør revet i stykker av filmkritikere på filmfestivalen i Cannes.

Lost River er, ifølge Warner Bros. Pictures sine PR-ansatte, en moderne neonoirfilm med fantasyelementer satt i en fiktiv versjon av den forfalne amerikanske storbyen Detroit.

Historien dreier seg rundt en alenemors (Christina Hendricks) reise inn i byens underverden, mens hennes sønn (Iain De Caestecker) parallelt oppdager en mystisk undervannsby.

Den renommerte filmkritikeren i den britiske avisa The Guardian spekulerer i om Gosling i det hele tatt ville fått muligheten til å realisere sitt eget filmprosjekt om han ikke allerede hadde vært en stjerne.

Bransjenettstedet Variety er heller ikke nådige i sin kritikk av filmen og legger vekt på at Ryan Gosling forsøker å etterligne regissørene han har jobbet med tidligere – uten finesse eller hell.

– Om Terrence Malick og David Lynch på et eller annet vis hadde fått et kunstnerisk kjærlighetsbarn sammen, kidnappet og sparket i ansiktet gjentatte ganger av Nicolas Winding Refn, kunne resultatet sett ut og hørt som Lost River.

Vegard Larsen før visningen av Ryan Goslings «Lost River» den 20. mai 2014 under filmfestivalen i Cannes. (Foto: NRK)
Vegard Larsen før visningen av Ryan Goslings «Lost River» den 20. mai 2014 under filmfestivalen i Cannes. (Foto: NRK)

Også Filmbonanza-programleder Vegard Larsen mener den ferske regissøren ikke lykkes i å skape en film med en dypere mening utover de vakre filmbildenes overflate.

Lost River er stilfull og ambisiøs. Han er tydelig inspirert av Lynch og Winding Refn, men det er lite annet å hente her enn en lekker overflate.

The Hollywood Reporter sin filmanmelder Todd McCarthy mener Gosling åpenbart aper etter surrealismen i filmene til David Lynch.

– Bildene er utvilsomt drømmende, men de er på lån fra andre filmskaperes drømmer. … Det er prangende nok til å fange oppmerksomheten, men opplevelsen er mer lik det å bla gjennom en vakker fotobok som har samlet flere kunstnere i stedet for en.

(artikkelen fortsetter under traileren)

Robbie Colin fra den britiske avisen The Telegraph gir en stjerne av seks mulige, og sammenligner det å se filmen med å lese en Wikipedia-artikkel.

– Resultatet er en film du ikke ser på så mye som du åndsfraværende bare lar den passere. Hele tiden lurer du på når en idé eller et bilde skal fange interessen og være spennende nok til å klikke på skal dukke opp.

Indiewire sin anmelder Eric Kohn er hakket mildere og kommenterer at Gosling ikke har laget sin film, men et klissete kjærlighetsbrev til sine filmhelter.

En annen av filmbloggerne hos nettstedet, Anne Thompson, er én av få positive stemmer i bølgen av negative kommentarer om Lost River.

Om du måtte velge en regissør for resten av livet – blant Terrence Malick, David Lynch, Derek Cianfrance og Nicolas Winding-Refn – hvem hadde du valgt?