- Rulletekst
- Regi: André Chocron
- Kamera: – (stock/materiale fra Emilies familie)
- Skuespillere: – (Emilies familie)
- Produsent: Produsent: Andrea Berentsen Ottmar / Frokost
Regissør André Chovron forteller om musikkvideoen:
– Grown Up er en usedvanlig nydelig låt som vekker mange følelser av nostalgi og sentimentalitet i meg. Videoen er satt sammen av 8mm-film fra 70- og 80-tallet som Emilies familie hadde liggende, materiale med tilsvarende mengde nostalgisk undertone. Den er klippet veldig rytmisk og detaljert til musikkens små raffinerte finesser.
Hvordan oppstod ideen til videoen?
– Emilie luftet tidlig at hun hadde noe gammelt 8mm-materiale fra familien som hun vurderte å bruke til en video. I utgangspunktet var jeg skeptisk til å bruke dette fordi jeg var redd det skulle bli litt cheesy, men Emilie overtalte meg til å ta en titt på det uansett.
– Da jeg endelig så på de gamle filmene ble jeg umiddelbart bergtatt, jeg levde meg helt inn i familieopptaket og projiserte min egen barndom på det jeg så. De gamle mennene ble mine bestefedre, de yngre kvinnene ble mine tanter, jeg kjente liksom igjen alle menneskene og situasjonene.
– Materialet var digitalisert til DVD en gang tidlig på 2000-tallet, og på grunn av den dårlige scanningen var det mange feil der, som rullende bilder, analogt støy og fargestikk som kom og gikk. Jeg klippet en liten test med dette materialet og fant fort ut at alle de små feilene ga noe veldig fint i samspill med musikken.
– Jeg opplevde at bildematerialet passet fint til selve sangen, stemmen til Emilie og teksten, mens de tekniske detaljene og “feilene» underbygget knitrelydene og de rytmiske finessene i musikken veldig fint. Vi fikk scannet alle 8mm-rullene på nytt i full HD-oppløsning og deretter gikk jeg i gang med det nitidige arbeidet å finklippe alt matieralet til musikken.
Hva var den største utfordringa ved å lage den?
– Jeg etablerte tidlig i prosessen et dogme om at jeg skulle følge alle de rytmiske detaljene slavisk i klippen, så da jeg hadde kommet et stykke ut i videoen begynte det å bli veldig mye detaljer og ekstremt korte klipp. Jeg kunne sitte i flere timer og finklippe og justere et parti av videoen, og når jeg zoomet ut for å se gjennom det jeg hadde klippet innså jeg at jeg bare hadde kommet meg gjennom noen få sekunder, selv om det føltes som om jeg hadde klippet flere minutter med film. Det var også etter hvert en utfordring å finne nok materiale til hele videoen, jeg tror jeg endte med å bruke absolutt alt som fantes.
Hva er dine filmplaner framover?
– Jeg jobber for tiden med musikkvideo og reklamefilm i Norge og utlandet, først og fremst England. Fremover blir det etter all sannsynlighet mer av dette, blant annet planlegger vi en oppfølger til mine to musikkvideoer for Cold Mailman.