Tre unge serieskapere fra New York publiserer den nye serien deres, Artistically Challenged, eksklusivt på Instagram. Engadget melder at allerede 1. juli slippes de sju første 15 sekunder lange episodene.
Les også: Sosiale medier dreper serier?
Serien handler om Nick, en ung kunstner som lever i New York. Han sliter med en karriere preget av fiaskoer og obskuritet, helt til en liten løgn gjør han til kjendis over natten. Nick begynner fort å merke at denne bitte lille løgnen kommer med en høy prislapp.
– Vi håper du har et åpent sinn, og vil titte på serien når den slippes 1. juli. Hvis du liker det du ser, så har du kanskje funnet en serie som kan få deg til å le hver gang du kjeder deg i heisen, skriver gjengen bak serien.
Etter at de sju første episodene slippes 1. juli, vil det slippes ytterligere 25 episoder hver dag etter 7. juli. Totalt kommer det 32 episoder, som gir serien en spilletid på 8 minutter.
Du kan få med deg serien fra 1. juli på Instagram-kontoen ACTheSeries.
Filmes ikke med smarttelefon
Selv om Artistically Challenged skal sendes på Instagram betyr det ikke at serien spilles inn med en smarttelefon. Bilder fra tidlig i produksjonen viser filmcrewet med speilreflekskameraer og ordentlige lysrigger. Innspillingen foregår fullstendig profesjonelt, med et crew på mer enn 25 nåværende og tidligere studenter fra New York University.
Serieskaperne hevder selv at det er den første TV-serien som blir sluppet eksklusivt på bildedelingstjenesten Instagram, men andre har også forsøkt å vise TV på mediet tidligere.
I mars i år delte TV-stasjonen Adult Swim opp en episode av Rick and Morty i 109 deler, som de la ut på Instagram. Forskjellen er at den episoden også ble vist på TV, mens Artistically Challenged blir lagd eksklusivt for Instagram.
Vittig idé
Anders Hofseth jobber i NRKbeta, som er NRKs sandkasse for teknologi og nye medier. Han mener at det å publisere en TV-serie på Instagram er en vittig idé, som sikkert vil gi de en del oppmerksomhet de kanskje ellers ikke ville fått, og gleder seg til å se resultatet.
– Det å bare ha 15 sekunder per episode krever en del av dramaturgien. Jeg kan tenke meg det er en del jobb, men det er mulig det fungerer best som publisitetsstunt og jobbsøknad.
Hofseth peker på flere fordeler og ulemper ved publiseringsmetoden. Han sier at man blir så og si alene i markedet, og at man gjerne når andre folk enn man gjør på TV eller web.
– Kreativt sett kan det jo også være inspirerende å ha stramme rammer, som 15 sekunder video og kvadratisk utsnitt. På en annen måte kan tidsbegrensningen være litt slitsom. Du skal både drive historien videre og sette opp noe som gir folk lyst til å se neste episode. Det kan også være vanskelig å holde på folks oppmerksomhet med alt annet som foregår i feeden, sier Hofseth og fortsetter:
– Antagelig er det nok også vanskelig å tjene penger på det, unntatt med eventuell produktplassering. Så det blir muligens mer jobbsøknad enn levevei.
Hofseth røper at han ikke har hørt om noen konkrete planer på å gjøre et lignende stunt i NRK.
– Det er mange i NRK liker å utforske ting. Kanskje det plutselig dukker opp noe selv om ikke jeg har hørt noe om det. Men jeg ville ikke holdt pusten.