Da High Moon Studios lanserte Transformers: War for Cybertron i 2010, omtalte jeg spillet som et helt greit skytespill og belønnet det med terningkast 4. Da oppfølgeren Fall of Cybertron kom i 2012 trillet Rune Håkonsen samme karakter, og mente spillet var «Maskinporno for fansen».

I anledning filmen Transformers: Age of Extinction, som kommer på kino denne uken, har det kommet et nytt Transformers-spill. Denne gangen er det Edge of Reality som har stått for utviklingen, og med Transformers: Rise of the Dark Spark har de gitt ut et spill som skuffer.

Rise of the Dark Spark bærer sterkt preg av å være et hasteprosjekt, dette er et dårlig balansert skytespill med utdatert grafikk, uengasjerende historie og generiske fiender.

Tidenes dårligst anmeldte Transformers-film, går altså hånd i hånd med et tilsvarende elendig spill.

Fattig historie

I likhet med spillene i Cybertron-serien fordeler historien i Rise of the Dark Spark seg mellom Decepticons og Autobots, og du får spille med flere forskjellige figurer fra begge leire.

Handlingen utspiller seg både på jorden og robotenes hjemplanet Cybertron, og i løpet av spillets 14 brett får du spille på begge sider av kampen om The Dark Spark, et mektig objekt som kan rive hull i dimensjoner og kontrollere universet.

Mer enn dette trenger du ikke å vite om historien, for den er så dårlig skrevet at den hverken har sjangs til å underholde, interessere eller engasjere.

Anmeldelsen fortsetter under bildet.

Horder av generiske fiender

Med bra spillmekanikk, varierte fiender og balansert vanskelighetsprogresjon kan et spill med en dårlig historie likevel være underholdende, Rise of the Dark Spark feiler imidlertid på alle disse punktene.

Flere av brettene er dårlig planlagt og direkte stygge, blottet for visuelle detaljer, men fulle av grafiske glipper og steder du kan sette deg fast.

Cybertron byr riktignok på et litt mer interessant miljø enn jorden, men uansett hvor du befinner deg flommer brettene over av generiske fiender. Etter omtrent tre minutter spilletid hadde jeg allerede fått en utmerkelse for å ha drept 100 soldater – det sier litt om hvor mange fiender Edge of Reality har stappa inn i brettene.

På jorda møter du robotsoldater, mens robotinsekter er motstanderne på Cybertron, utover det ser fiendene stort sett like ut.

Ubalansert
Transformers: Rise of the Dark Spark. (Foto: Activision).
Transformers: Rise of the Dark Spark. (Foto: Activision).

Motstanderne er forøvrig ikke bare mange, de er også ekstremt uintelligente og stormer stort sett rett mot deg uten noen som helst form for taktikk. Den eneste utfordringen ligger i at de er mange og at du har begrenset med ammunisjon.

Når en fiende som faktisk er litt vanskelig å få has på endelig dukker opp, er det gjerne uten noe som helst forvarsel.

Vanskelighetsgraden er svært ubalansert og stiger ikke i takt med at du for eksempel nærmer deg en boss. Etter at du har plaffet ned en horde av enkle motstandere kan du plutselig møte på én tøff fiende som knerter deg, slik at du må starte den ville skytefesten på nytt. Det blir fort ensformig og kjedelig.

Bedre flerspillerdel

Noen få lyspunkt finnes det heldigvis i Rise of the Dark Spark. Flerspillerdelen kalt «Escalation» er faktisk litt underholdende, og Transformer-fans kan glede seg over at man kan spille med et stort utvalg av både Autobots og Decepticons – og til og med Dinobots!

I 15 runder skal du og laget ditt, som kan være både venner, eller tilfeldige spillere, stå imot bølger av datagenererte fiender. Ulike forsvarsmekanismer er tilgjengelige på de forskjellige brettene, som for eksempel ammunisjonstårn, helbredelsesstasjoner og kanontårn.

Det er ingen tvil om at Escalation er artigere enn spillets kampanjedel, men også her føles spillopplevelsen ensformig etter hvert.

Fiendene dukker gjerne opp på steder det er lett å ta dem ut før de når deg, slik at du og laget ditt kan stå på samme punkt og skyte vilt i runde etter runde uten store problemer.

Les også: Topp 5: Roboter på film!

Anmeldelsen fortsetter under videoen.

Annerledes erfaringssystem

Erfaringssystemet er et annet element i spillet som fungerer greit. Istedenfor et nivåbasert erfaringssystem, der nye ferdigheter åpnes opp når du når et nytt nivå, baserer spillet seg på belønningspakker.

Du får kontinuerlig ulike utfordringer, som for eksempel å drepe et visst antall fiender med et spesielt angrep, når du spiller. Etter hvert som du fullfører disse utfordringene får du bellønningspakker med oppgraderinger for figurer og våpen, og også nye våpen og spillfigurer du kan bruke i flerspillerdelen.

Systemet er litt rotete siden du får så mange pakker, som du må ut i pausemenyen for å åpne, men jeg synes likevel det fungerer godt. At belønningssystemet går på tvers av flerspiller- og kampanjemodusen er også et pluss.

Ikke verdt penga

Som du skjønner, er det ingen vits i å plukke opp Transformers: Rise of the Dark Spark hvis du ikke er en ekstremt stor fan av . Og selv spillere med et sterkt nostalgisk forhold knytta til figurene må nok legge godvilja til for å la seg underholde her.

Det er synd at Edge of Reality tok over utviklingen av Transformers-spillene, for det virker ikke som om selskapet har hatt respekt for franchisens univers, eller fanskare.

Så dropp Transformers: Rise of the Dark Spark – hvis du virkelig er sugen på en spillopplevelse med Autobots og Decepticons vil jeg heller anbefale Cybertron-serien – da vil du ihvertfall bli noenlunde underholdt.

Spillet er testet på PS4.

Hva er ditt forhold til Transformers? Si din mening i kommentarfeltet!

Om SPILLET

Transformers: Rise of the Dark Spark