De klassiske pek og klikk-spillene hadde sin storhetstid på 90-tallet. Ved å trykke på knapper for å gå, plukke opp ting, samt å kombinere en gulltann med en tyggis, skulle du hjelpe de piksellerte figurene med å nøste opp i små og store mysterier.

Gjengen i Kreativespill sitter midt i Oslo, i et lite rom med hvite vegger i sjuende etasje – like over den filippinske ambassaden – og med utsikt rett inn i et annet kontorbygg. Selskapet består av sju personer, hvorav seks har kommet fra spillselskapet Funcom. De tar opp arven fra 90-tallet og lar det handle om guder og mafia.

– Ideen bak Norse Noir er at vi putter norrøne guder i det brølende 20-tallet – det er det heter? spør Jørgen Røberg Thrane. Han er daglig leder i Kreativespill og produsent for Norse Noir: Loke i eksil.

– The roaring twenties, supplerer tegner og kunstnerisk leder av spillet, Ole Jacob Kielland.

Artikkelen fortsetter under bildet.

gjengen1
KREATIVESPILL: Daglig leder Jørgen Røberg Thrane (fra venstre), kunsterisk leder Ole Jacob Kielland og animatør Marie Therese Lyshol på plass i kontoret der de jobber med å lage et håndtegnet pek og klikk-spill. Foto: Remi Horgar, NRK P3.

Loke i eksil er første kapittel i en tredelt historie som starter med at guden Loke er låst ute av Åsgard. Han har havnet i Midgard som i dette tilfellet er en by som likner på Chicago anno 1920. Hvis spillet blir en suksess er planen deres å lage enda flere pek og klikk-spill under paraplyen Norse Noir.

– Å blande disse to universene byr på god inspirasjon til visuell kunst og historiefortelling. Det er mange ting fra gangsterfilmene som vi kan spille på, og når vi nå går ut i et internasjonalt marked så er norrøne guder… ja, det er ikke helt oppbrukt ennå.

De norske spillutviklerne fikk finansiert spillet sitt gjennom Kickstarter, og denne uka ble det klart at spillet også skal lanseres på spillplattformen Steam. Nå gjenstår det bare å tegne, tegne og tegne.

LES MER: Slik får du en god Kickstarter-kampanje 

Tegner hvert eneste bilde

Mens Ole Jacob Kielland har ansvaret for å tegne alle bakgrunnene i spillet, har Marie Therese Lyshol, som sitter rygg mot rygg med Kielland, ansvaret for å tegne alle spillets guder og mennesker og deres tilhørende animasjoner som «vanlig walk», «sliten walk» osv.

– Det er ganske mye arbeid i å måtte tegne alt. Men vi prøver å være økonomiske i bruk av «frames». Vi bruker 10-12 bilder i sekundet, og så er vi opptatte av gjenbruk, sier hun.

– Det krever en god del planlegging. Vi vil jo at historien skal fortelles best mulig, men vi må også sørge for at det blir overkommelig, sier Kielland.

– Dagens teknologi og programvare har gjort det lettere for små spillutviklere, men likevel går dere for den stadig mindre brukte og tungvinte metoden med håndtegnet animasjon. Hvorfor det?

plukkopp
PLUKK OPP: Hovedpersonen i et pek og klikk-spill må bøye seg ofte. Foto: Kreativespill AS.

– I begynnelsen hadde vi tenkt en annen stil, og gå i retning av pixel art. Men så oppdaget vi at vi alle hadde mer styrke i tradisjonell 2D-animasjon. Samtidig stemmer det med den opprinnelige ideen vår, nemlig å lage et klassisk pek og klikk-spill. Vi gir oss selv litt begrensninger i hva vi kan gjøre, men da må vi designe spillet med det i tankene.

– Vi elsker de gamle Lucasarts-spillene, både humoren og den visuelle opplevelsen vi finner i dem. Dette er jo et skamløst – ikke tyveri – men en tribute. Vi emulerer jo heltene våre, sier Jørgen Røberg Thrane.

– En god del av spillet vårt er inspirert av Monkey Island, bekrefter Lyshol.

Nok av marvelifiserte guder

Animatøren Lyshol jobber på to skjermer, og nå har hun tatt opp to tegninger av samme rollefigur. Den ene viser en bartender i Chicago-midgard, og den andre viser hans ekvivalent i det norrøne guderiket, der han har et atskillig større smil og stort turkis hår. For Lyshol har det vært viktig å få gudetegningene til å være tro mot mytologien.

– Vil jo at de skal se riktige ut, historiemessig. De skal ikke ha horn og fjær på hjelmene sine, som de alltid har i Marvel, sier Lyshol.

Artikkelen fortsetter under bildet.

gud1
GUD OG HVERMANN: Marie Therese Lyshol tegner på bartenderen og hans ekvivalent i Åsgard. Foto: Remi Horgar, NRK P3.

– Visuelt så kjenner folk til Tor og Loke fra Marvel-serien, forteller Kielland.

-Der er de superhelter med mye gull og bling. Så vi tenker at vi kan vise dem mer menneskelige, som vikingene forestilte seg dem. De har menneskelige feil og trekk. Men de har guddommakt.

– Det er fint å vise fram norrøne guder som ikke er Marvelifiserte, samtykker Thrane.

Fantastisk blyge spillutviklere

Kreativespill ble startet opp i 2012, og noe av det de har laget så langt er et promospill til filmen Hokus pokus, Albert Åberg, animasjoner til Pippi-teater og en mobilvariant av vikingsjakkspillet Halatafl. Loke i eksil er deres hittil største prosjekt, og pengene til å lage det har de fått fra Norsk filminstitutt og gjennom folkefinansieringssiden Kickstarter. Selv synes de det viktigste med kampanjen var oppmerksomheten.

– Du vet, vi er spillutviklere, sier Thrane.

– Flesteparten av oss er fantastisk blyge, og vi er kjemperedd for dette kameraet ditt. En måte å tvinge oss selv til å drive litt markedsføring på er å hoppe ut med begge beina i Kickstarter: «Åh, herregud! Nå må vi gjøre noe, hvis ikke får vi et dårlig rykte. Og nå brenner det, og nå går det veldig veldig galt!»

Artikkelen fortsetter under bildet.

thrane4
BLYG: Jørgen Røberg Thrane lener seg over stolen for å se hva animatørene holder på med. Foto: Remi Horgar, NRK P3.

– Oppmerksomheten vi har fått gjennom Kickstarter har ført til at vi har fått vår egen side hos nettbutikken Good old games og noen stemmeskuespillere har tatt kontakt og tilbudt oss rabatt hvis vi ønsker å leie dem inn. Bekreftelsen av at dette spillet ikke er en dårlig idé har vært det viktigste med kickstarteren for vår del.

Episodeformatet gir mat på bordet

Pek og klikk-spill har fått en aldri så liten renessanse og Kreativespill kaster seg på trenden med å gi ut spill i episoder, slik som Telltale Games nylig har gjort med Walking Dead og The wolf among us, og slik som norske Red Thread games nå gjør med Drømmefall: Kapitler. Etter planen skal første episode av Norse Noir-serien bli gitt ut i løpet av det neste halvåret.

– Vi er nødt til å kjøre episodeformatet slik at vi kan få inn litt penger underveis. Vi må ha mat på bordet og smør på brødskiva, eller brød i det hele tatt. Det blir fort kjedelig med bare nudler, ler Thrane.

LES MER: «Drømmefall: Kapitler» blir første norske spill på Playstation 4 

Slik tegnes en bakgrunn til Norse Noir: Loke i eksil:

Hva tenker du om pek og klikk-spillenes tilbakekomst? Del dine synspunkter i kommentarfeltet under.