Foreldres største mareritt blir virkelighet i regissør Atom Egoyans thriller The Captive.

Historien er kanskje ikke spesielt original, men måten den fortelles på utfordrer publikums konsentrasjons- og observasjonsevne. Her hoppes det nemlig både frem og tilbake i tid, som i blant gir oss utfallene før vi får se foranledningene.

Ryan Reynolds spiller hardt presset far i The Captive (Foto: Scanbox).
Ryan Reynolds spiller hardt presset far i The Captive (Foto: Scanbox).

Fortellerteknikken øker historiens mystikk, og gjør dette til en interessant thriller, til tross for enkelte feilskjær.

LES: Anmeldelsen av kidnappingsthrilleren Prisoners

Finner spor etter datteren

Vi møter Matthew (Ryan Reynolds) og Tina (Mireille Enos), og forstår at datteren deres forsvant flere år tidligere.

Ekteskapet skranter, og de sliter med å komme videre.

Politietterforskerne Nicole (Rosario Dawson) og Jeffrey (Scott Speedman) har ikke gitt opp forsvinningssaken, og en dag finner de et spor. Et nytt bilde av Cass (Alexia Fast), funnet på et nettsted for pedofile.

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

Cass (Alexia Fast) holdes fanget av Mika (Kevin Durand) i The Captive (Foto: Scanbox).
Cass (Alexia Fast) holdes fanget av Mika (Kevin Durand) i The Captive (Foto: Scanbox).

Regissør Egoyan forteller altså historien med små og store tidshopp. Det kan av og til være vanskelig å skjønne med en gang hvilken del av historien vi befinner oss i, men jeg liker utfordringen det gir, og tilfredstillelsen jeg får når jeg greier å legge brikkene sammen.

Det spesielle med filmen, er at vi blir introdusert for både offer og gjerningsmann umiddelbart. Vi vet det som alle andre figurer ikke vet, noe som selvsagt tar vekk noe av spenningsnivået. Men det som er mer interessant her, er hvorfor Cass ble bortført, og hva Mika (Kevin Durand) egentlig vil med henne.

Ryan Reynolds og Mireille Enos spiller foreldre til bortført jente i The Captive (Foto: Scanbox).
Ryan Reynolds og Mireille Enos spiller foreldre til bortført jente i The Captive (Foto: Scanbox).

Og hvorfor blir Tina overvåket på hotelljobben, der hun stadig finner små spor etter datteren? Dette gjør at historien stadig makter å holde på min nysgjerrighet.

Overdrevent skuespill i skurkerollen

Svakheter finnes. Skuespillerne gjør fine roller, bortsett fra Kevin Durand, som tipper over. Han kunne like gjerne gått rundt med «pedofil kidnapper» tatovert i panna.

Dessuten bør Egoyan ta en prat med komponisten av filmmusikken, Mychael Danna.

Mireille Enos spiller Tina i Atom Egoyans The Captive (Foto: Scanbox).
Mireille Enos spiller Tina i Atom Egoyans The Captive (Foto: Scanbox).

Horn og strykere hamrer løs som om ragnarok har brutt ut, selv om situasjonen på lerretet ikke skulle tilsi det.

LES: Anmeldelsen av Gone Baby Gone

Atom Egoyan er kjent for bedre filmer enn dette, spesielt The Sweet Hereafter fra 1997, som han vant juryprisen for i Cannes samme år.

The Captive vinner nok ingen priser. Den hever seg aldri over middels nivå.

Den har altså en spennende og forholdsvis velspilt historie å fortelle underveis, men klimakset er svakt og skuffende.

Om FILMEN

The Captive
  • The Captive
  • Slippdato: 21.11.2014
  • Regi: Atom Egoyan
  • Utgiver: Scanbox
  • Sjanger: Thriller

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.