FILMFESTIVALEN I CANNES (NRK): Tim Roth spiller glimrende i regissør Michel Francos stille og mørke drama «Chronic».
Den forteller sobert og utilslørt om en sykepleiers kontakt med døende mennesker, men klusser til helhetsinntrykket med en avslutning som virker både tilfeldig og ødeleggende for historien som er blitt fortalt frem til da.
Det kan likevel ikke skjule Roths eminente skuespill, som er både avmålt og behersket. Et kroneksempel på «less is more».
LES: Cannes-anmeldelsen av Saul fia (The Son of Saul)
Pleier døende pasienter
David (Tim Roth) er en sykepleier som jobber med alvorlig syke og døende pasienter i deres egne hjem.
Litt etter litt avdekkes detaljer om Davids egen fortid, som både forklarer hvorfor han har valgt dette yrket, men også gjør at man må stille spørsmål ved om han egentlig er skikket.
Det er ingen tvil om at han løser sine oppgaver med stor iver og omsorg, men kanskje gjør han seg litt for involvert i sine pasienters liv.
(Anmeldelsen fortsetter under bildet)
Regissør Michel Franco legger tempoet lavt fra første stund, med lange tagninger der vi får god tid til å studere både Davids personlighet og jobben hans.
Vi får en god anelse av hvordan han arbeider, hvordan pasientene responderer, men også hvordan David har en flytende grense mellom jobb og privatliv, der han ofte serverer omgivelsene små løgner basert på sine pasienters virkelighet.
Slik tegner filmen et sørgmodig bilde av en konfliktfylt personlighet, som på denne måten forsøker å takle en vond fortid.
Alt for enkel utgang
Tim Roth er strålende. Han gjør heller mindre enn mer i en kontrollert rolle. Bare i møte med datteren Nadia (Sarah Sutherland) faller maska, og man får et innblikk i Davids indre smerte, som farger hele hans liv.
De som spiller pasientene er også høyst troverdige som mennesker som stirrer døden inn i hvitøyet, nemlig Sarah (Rachel Pickup), John (Michael Cristofer) og Martha (Robin Bartlett).
Veien mot døden skildres usminket og usentimentalt.
LES: Alt om Cannes 2015
Dessverre avsluttes Chronic på en måte som ikke skal avsløres, men som virker som en alt for enkel utgang.
Den rimer dårlig med filmens øvrige tone og innhold, og overskygger tankene man eventuelt har gjort seg frem til da om historien.
Det gjør at man kanskje går fra filmen med helt andre inntrykk, men det er på det rene at regissør Michel Franco og hovedrolleinnehaver Tim Roth har skapt et ærlig og menneskelig drama som fortjener oppmerksomhet.
(Chronic vises i hovedprogrammet på filmfestivalen i Cannes. Det er foreløpig ikke kjent om den kommer på kino i Norge).