FILMFESTIVALEN I CANNES (NRK): Den argentinske regissøren Gaspar Noe har sjokkert kinopublikum med filmer med sterke virkemidler som Alene mot alt, Irreversible og Enter The Void.

I den franske filmen Love forsøker han også å sjokkere med saftig sex, men dessverre er dette en heller slapp opplevelse. Filmen er alt for lang, historien er platt og banal og skuespillerne spiller flatt og uengasjerende.

De eksplisitte sexscenene er flott filmet i 3D, men det som foregår utenfor sengekanten er lite å la seg pirre av.

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

Murphy (Karl Glusman) og Electra (Aomi Muyock) får nært naboforhold til Omi (Klara Kristin) i Love (Foto: Festival de Cannes).
Murphy (Karl Glusman) og Electra (Aomi Muyock) får nært naboforhold til Omi (Klara Kristin) i Love (Foto: Festival de Cannes).
Minnes hett forhold

Murphy (Karl Glusman) får melding fra moren til eks-kjæresten Electra (Aomi Muyock) at hun ikke har latt høre fra seg på flere uker.

Det setter i gang en tankeprosess hvor Murphy minnes deres hete forhold, og hvordan hans nåværende samboer Omi (Klara Kristin) ble dratt inn i et helt frivillig trekantdrama.

LES: Anmeldelsen av Irreversible

Regissør Gaspar Noe har sagt at han vil vise sex på en hyggelig måte, og det lykkes han og skuespillerne godt med.

Filmen stuper ut i sengehyggen fra første billedrute. Men det er lite kjønn i bevegelse her, mest softcore-sex.

Noen unntak finnes, blant annet en spektakulær ejakulasjon, der spruten står langt ut i kinosalen. Men det er mer artig bruk av 3D-teknikk enn viktig for historien.

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

Karl Glusman, Aomi Muyock og Klara Kristin spiller hovedrollene i Love (Foto: Festival de Cannes).
Karl Glusman, Aomi Muyock og Klara Kristin spiller hovedrollene i Love (Foto: Festival de Cannes).
Kjenner hver kurve av kroppene

Figurene er dessverre enkle og endimensjonale. Hjertet banker ikke for noen av dem, siden tiden mellom sexscenene brukes til langdryg dialog uten innhold.

Det er vanskelig å bry seg om hva som skjer mellom Murphy og Electra, eller Omis graviditet, som uansett forsvinner ut av filmen uten større seremoni.

Vi kjenner hver kurve av kroppene deres når filmen er over, men ikke så mye hva de tenker eller føler.

LES: Alt om Cannes 2015

Love fremstår som en svak historie som er forsøkt reddet med het sex, så vi ikke gjennomskuer manuskvaliteten.

Det visuelle er ofte smakfullt og vakkert gjennomført, kroppene er veldreide og ekstasen troverdig.

Den kunne blitt riktig så interessant om Gaspar Noe hadde skrevet et sterkere manus og hatt mer interessante skuespillere foran kamera.

Men Love har ikke nok å by på utover den heftige sexen til å vekke begeistring i andre deler av kroppen.

Om FILMEN

Love
  • Love
  • Slippdato: 5.2.2016
  • Regi: Gaspar Noé
  • Utgiver: Another World Entertainment Norway AS
  • Aldersgrense: 18
  • Sjanger: Drama, Erotikk

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.