The Sea of Trees ble møtt med buing da den ble vist for pressen under filmfestivalen i Cannes. Gus Van Sants film er betegnet som sentimental, søtladen, søtsuppe og verre ting.
– Jeg vil ikke kommentere det, annet enn at enhver har full rett til å bue eller applaudere, sa McConaughey under den fullstappede pressekonferansen i Cannes.
Heller ikke regissør Gus Van Sant virket særlig påvirket av den dårlige mottagelsen.
– Hvem vet, kanskje dagen for visningen spilte en rolle? Jeg husker en historie om en slåsskamp etter Elephant-visningen (Van Sants Cannes-film i 2003, red. anm.) De sloss om den! Det var i Cannes. Det syntes jeg var interessant.
LES: Alt om Cannes 2015
Sosialt og spirituelt drama
The Sea Of Trees handler om Arthur (Matthew McConaughey), en deprimert amerikaner som reiser til den japanske Aokigahara-skogen ved Fuji-fjellet i Japan for å begå selvmord. Der møter han en villfaren japaner (Ken Watanabe).
Gjennom tilbakeblikk ser vi scener fra Arthurs vanskelige ekteskapet til Joan (Naomi Watts), og etter hvert blir det bragt på det rene hvorfor han til slutt velger å reise vekk for å ta sitt eget liv.
– Dette er et sosialt drama og et spirituelt drama. Den sosiale delen av det er det som skjer mellom Joan og min figur. Det handler om å finne kjærligheten og så miste den. Jeg så på skogen som en overnaturlig reise til skjærsilden, der du må stå ansikt til ansikt med døden. Det skjer en tragedie i våre figurers liv, som jeg ikke skal si noe om, og min figur skjønner ikke helt hva han går gjennom. Han har lekser å lære.
– Jeg fikk tak i manuset, og så at det var en tragisk historie som virket menneskelig og universell. Deres kjærlighet er der, men den er ikke synkron. De har sklidd fra hverandre, og det må en stor oppvåkning til tok for å få dem til å innse at de må tilgi og starte på nytt, sier Naomi Watts.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Filmen har noe av tematikken fra McConaugheys forrige film, Interstellar. Begge handler delvis om å prosessere skyldfølelse. Men opplevelsene under innspillingen var likevel ulike.
– Interstellar var en utforsking av det ytre, The Sea of Trees en utforsking av det indre. I Interstellar var det et mål, nemlig å komme hjem. Dette var øyeblikk for øyeblikk. Mange ganger under innspillingen ante jeg ikke hva jeg skulle gjøre, men så skjønte jeg at det var perfekt for Arthur. Han visste ikke hva han skulle gjøre og forsøkte å finne en utvei.
Brevvekslet med hverandre
The Sea Of Trees er laget på et forholdsvis lavt budsjett, noe som gjorde at McConaughey og Naomi Watts måtte ty til et spesielt grep for å kunne forberede seg før innspillingen.
– Jeg tror at alt skjer så fort i dag. Det er mindre penger i vår industri og mindre tid til å forberede seg. Vi skape en bakhistorie veldig kjapt, sier Watts.
– Vi hadde ingen tid til å forberede oss, vi måtte begynne å filme samme dag som vi møttes, innskyter McConaughey.
– Matthew spurte om jeg ville skrive til ham som Joan. Og jeg syntes det var fantastisk å gjøre det. Av og til var meldingene på tre ord, andre ganger på tre sider. Matthew skriver fantastisk! Vi diskuterte hva som gikk galt som Arthur og Joan. Da vi kom til innspillingen, hadde vi en og en halv måned bak oss med brevveksling, der vi diskuterte hva som gikk galt med ekteskapet, sier Watts.
Matthew McConaughey jobber for tiden med en filminnspilling i USA, men var glad for å kunne kaste glans over The Sea Of Trees i Cannes.
– Jeg er glad for å være her, glad for å bli invitert, og at filmen kom med. Det var flott å lage den, jeg liker den, og det er fantastisk at vi nå kan introdusere den her. Jeg jobber nå i USA, men gjorde alt jeg kunne for å komme hit og støtte det arbeidet jeg fikk gjøre med disse menneskene bak filmen. Dette er desserten. Håper dere liker den, sier McConaughey.
Der er han litt vel optimistisk.