Storslåtte eventyr er å finne overalt i dagens tettpakkede mediehverdag. På kino, på TV, på nettbrettet og på mobiltelefonen – og ja, i spill.

Might & Magic Heroes-spillene, før kjent under navnet Heroes of Might & Magic, har siden 1995 dyrket spillerens egen fortellerstemme. Med tung inspirasjon fra rolle- og brettspill har spillserien overlatt en fantasiverden i kaos i dine hender, hvor historien blir til mens en spiller.

Grafikken er vakker, men spillopplevelsen tilsvarende treg. (Foto: Ubisoft)
Grafikken er vakker, men spillopplevelsen tilsvarende treg. (Foto: Ubisoft)

Er du god eller ond? Magiker eller kriger? Er du en strateg eller en lurendreier?

Opplevelsen har ikke stått tilbake for de store filmfortellingene, spenningen som oppstod kom fordi det var nettopp din historie.

Teknisk stillstand

Det er samtidig utrolig å se hvor lite som egentlig har forandret seg i løpet av de tyve årene som har gått siden seriens første spill kom ut.

Ja, justeringer og oppgraderinger har funnet sted både under og over panseret.

Balansen mellom skapninger er svært god – egenskaper, figurutvikling og magiske formularer har fått en viktigere rolle på slagmarken. Og mest synlig av alt; grafikken er skinnende fantasy-fargerik.

(anmeldelsen fortsetter under traileren)

Samtidig er alle grunnelementene fortsatt de gamle bærebjelkene. Hver runde starter med den samme reglen hvor du først må gjøre hæren din sterkere og byen større, før du kan ta over hele kartet. Heltfigurene får bevege seg etter tur, og hver spiller må vente på at den andre gjør seg ferdig.

Kampene gjøres på slagmarker delt inn i flerkantede ruter, hvor hver spiller flytter sine brikker etter tur og orden.

At spillets turbaserte struktur har overlevd inn i det syvende spillet nærmest uendret er også fascinerende. Det er forsøkt å innføre et spillmodi hvor hver spiller kan utføre sine trekk samtidig, så lenge de ikke krysser hverandres spor. Dessverre har tekniske utfordringer gjort at dette blir Might & Magic Heroes VII sin akilleshæl.

Kampsystemet har beholdt alle elementene som gjorde spillserien berømt. (Foto: Ubisoft)
Kampsystemet har beholdt alle elementene som gjorde spillserien berømt. (Foto: Ubisoft)
Den femten år gamle forgjengeren er bedre

Tiden spillet bruker på å la datamaskinen fullføre sine oppgaver, før du kan ta fatt på en ny runde, blir raskt uholdbar lang og vokser i løpet av kort tid til et katastrofalt og spillødeleggende hinder. Flere brukere har rapportert om hyppige programkræsj, uten at det har rammet undertegnede.

Det blir med andre ord vanskelig å anbefale Might & Magic Heroes VII når det beste spillet i serien Heroes of Might & Magic III er lett tilgjengelig til kjøp og nedlasting for under 100 kroner.

Og da har jeg ikke en gang begynt å snakke om nettproblemene og kopibeskyttelsen i Uplay-systemet til Ubisoft.

Om SPILLET

Might & Magic Heroes VII

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.