En viktig historie fortelles for rent og pent i regissør Tom Hoopers film Den danske piken.
Både Eddie Redmayne og Alicia Vikander spiller solid nok til å forsvare sine Oscar-nominasjoner, mens foto, klipp, kostymer og tidskoloritt holder en utsøkt kvalitet.
Det som trekker ned, er regissørens hang til melodramatiske løsninger, som er med på å sukre historien unødvendig mye, og gjør den mindre engasjerende enn den har potensial til.
Filmen er flott, bevares, men jeg kan ikke fri meg for tanken at den kunne og burde vært enda bedre.
(Anmeldelsen fortsetter under bildet)
Einar blir Lili
Ekteparet Einar og Gerda Wegener jobber som malere i København i 1926.
Einar (Eddie Redmayne) viser interesse for dameklær. Gerda (Alicia Vikander) oppmuntrer ham til å kle seg ut for en fest.
Men det viser seg at Einars interesse for alt som er feminint stikker langt dypere, og snart slår hans transseksualitet ut i full blomst som Lili Elbe.
Denne situasjonen blir en utfordring, både for karrieren, ekteskapet og forholdet til samfunnet rundt.
LES: Anmeldelsen av Tordenskjold og Kold
Einars utvikling og transformasjon til Lili skildres gradvis og smakfullt. Jeg liker også hvordan Gerdas reaksjoner fanges opp. Her er det ingen krisemaksimering eller ekstreme følelsesutbrudd.
I stedet ser vi en kone med dyp kjærlighet for sin mann som forstår at han har et behov som han må få lov til å utforske.
Senere i filmen kommer de oppskriftsmessige reaksjonene fra samfunnet rundt, i form av mistenksomhet og – i ytterste konsekvens – voldsomheter.
(Anmeldelsen fortsetter under bildet)
Prøver for hardt
Eddie Redmayne spiller i bunn og grunn to forskjellige personligheter i denne filmen. Han veksler mellom dem med stadig færre forskjeller, etter hvert som Lili tar over for Einar.
Det er en modig, nyansert og velspilt rolle, men det er ikke helt overbevisende at diverse figurer i filmen tar Lili for å være en faktisk kvinne.
Alicia Vikander, en av nåtidens mest spennende filmstjerner, spiller også rolig og avmålt som Gerda, en sterk kvinne som kjemper for å beholde mest mulig av Einar, samtidig som hun lar Lili ta den plassen hun trenger.
LES: Anmeldelsen av 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi
Den danske piken har dessverre litt for mange øyeblikk der regissør Tom Hooper (Kongens tale) prøver for hardt å nå hjerterota. Lidelsesskildringene blir for vakre, tannløse og intetsigende. «Oscar-bait», tenker jeg i mitt stille sinn.
En annen merksnodighet, som kanskje bare vi i Norden vil legge merke til, er geografiske umuligheter i utendørsscener som skal forestille Danmark, men er åpenbart ikke det. Disse scenene er innspilt i spektakulær norsk natur i Møre og Romsdal.
Det er synd, for filmen har ellers flere gode elementer, godt skuespill og forteller en historie fra virkeligheten som mange vil finne interessant.