Den historiske personligheten Peter Wessel Tordenskjold blir skildret som sexavhengig rock’n roll-aristokrat i den danske filmen Tordenskjold og Kold, etter et manus av Erlend Loe.
Det er en frisk og uventet fremstilling av den dansk-norske sjøoffiseren som var med på å knuse svenskene i den store nordiske krigen på starten av 1700-tallet.
Jakob Oftebro spiller Tordenskjold med en befriende mangel på respekt for hans historiske bedrifter, og gjør dette til et interessant portrett av en mann på vei mot bunnen uten en krig å holde ham flytende.
(Anmeldelsen fortsetter under bildet)
Vil inngå ekteskap
Historien forteller om Tordenskjolds siste måneder i 1720.
Krigen er over, og han tjener til livets opphold med å fortelle om sine bedrifter i fornemme forsamlinger, mens hans trofaste kammertjener Kold (Martin Buch) selger Tordenskjold-merchandise og gjør generelt sitt beste for å tilrettelegge hverdagen.
Så får Tordenskjold muligheten til å inngå ekteskap med en bemidlet britisk dame, og legger ut på reise mot Hannover for å møte henne.
LES: Anmeldelsen av 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi
Tordenskjold fremstilles som en fortapt mann, kun på jakt etter neste ligg og mer penger. Handlingen er gjennomgående seksualisert, som om krigshelten kun er interessert i å erobre kvinner, i mangel av noe annet å erobre.
Erlend Loes manus tar i bruk flere anakronistiske ord og uttrykk, som for å markere at dette er alt annet enn en historieleksjon.
Det er vellykket, for Tordenskjold og Kold er underholdende i sin respektløse tilnærming til historiske fakta. Her har nok Erlend Loe lekt seg mye med både figurer, hendelser og miljøskildringer, som er til filmens fordel.
(Anmeldelsen fortsetter under bildet)
Emosjonell kjerne
Jakob Oftebro spiller en morsom rolle, der vi aner tragedien som ligger bak. Tordenskjold lever et tomt liv i krigens skygge, der han livnærer seg på gamle bedrifter, og har få utsikter til nye høydepunkter.
Forholdet til kammertjeneren Kold veksler fornøyelig mellom å være kameratslig og fiendtlig. I det ene øyeblikket er de konverserende venner, mens i det neste gjøres styrkeforholdet mellom herren og hans tjener tindrende klart.
Dette skiftende forholdet er med på å drive filmen fremover og gi den en emosjonell kjerne etter hvert som Tordenskjold rykker stadig nærmere avgrunnen.
LES: Anmeldelsen av The Revenant
Tordenskjold og Kold er kanskje ikke den definitive filmen om krigshelten. En norsk film har vært under planlegging, men det er i skrivende stund ukjent når den eventuelt ser dagens lys.
Enn så lenge er denne danske filmen en interessant variant av Tordenskjold-myten, med skeiv regi av Henrik Ruben Genz, underfundig manus av Erlend Loe og energisk innsats av Jakob Oftebro, godt kontrastert av Martin Buchs mer tilbakeholdne spill.
Kanskje blir dette en anelse for smalt og snålt for noen, men Tordenskjold og Kold er i hvert fall ikke kjedelig!