Spotlight er en viktig og engasjerende film med en solid og lavmælt tilnærming til innholdet. En sann historie fra 2001 spinnes til et medrivende drama, fri for overdrevne virkemidler.
Regissør Tom McCarthy har valgt en filmatisk stil som lukter hverdag, med gråbrune farger og figurer uten perfekt hår.
Historien er enkel, men samtidig dyptgående. Hovedfigurene er dessuten av den typen journalister som alle kan elske, nemlig de som avdekker maktmisbruk, ikke romper eller bloggere.
(Anmeldelsen fortsetter under bildet)
Avdekker stor skandale
Den nye redaktøren i The Boston Globe, Marty Baron (Liev Schreiber), ber avisas Spotlight-redaksjon om å se på en sak der en prest skal ha begått seksuelle overgrep mot barn i mange år.
Ben Bradlee Jr. (John Slattery), Robby Robinson (Michael Keaton), Sacha Pfeiffer (Rachel McAdams), Matt Carroll (Brian d’Arcy James) og Mike Rezendes (Mark Ruffalo) forsøker å få tak i dokumenter som beviser at den katolske kirken visste om overgrepene uten å gjøre noe.
De avdekker en skandale av uante dimensjoner, men motarbeides av sterke krefter fra kirkelig hold.
LES: Anmeldelsen av Carol
Det er svært lett å plassere sympatien her. Maktpersoners seksuelle overgrep mot barn er omtrent så utilgivelig som det kan bli, og den katolske kirkens forsøk på å dekke over saken er sjokkerende.
Sånn sett er det lett match for Tom McCarthy og hans medmanusforfatter Josh Singer å vekke publikums sympati og lojalitet til hovedfigurene.
De dyktige skuespillerne gjør til gjengjeld en god jobb med å fremstille dyktige pressefolk som ikke er ute etter heder og ære, men å fungere som engasjerte og velmenende vaktbikkjer.
(Anmeldelsen fortsetter under bildet)
Godt ensemble
Det er vanskelig å trekke frem noen, siden dette er et ensemblet der alle utfyller hverandre, men det er spesielt godt å se Liev Schreiber treffe godt i rollen som redaktøren Marty Baron, kort tid etter at vi så ham i det uinspirerte hjørnet i The 5th Wave.
Stanley Tucci gjør et godt innhopp som humørsyk advokat, og Mark Ruffalo får én sterk scene der figuren hans gir uttrykk for det sinnet vi alle føler etter de sjokkerende avsløringene.
LES: Anmeldelsen av The 5th Wave
Det finnes nok journalister som vil se på Spotlight som en ren fantasifilm.
Å være i en redaksjon som kan jobbe i månedsvis med én sak er mildt sagt en utopisk situasjon i dagens medievirkelighet, med høyt produksjonspress og daglige deadlines.
Hvis én film kan bedre kvalitetsjournalistikkens kår, er Spotlight en ypperlig kandidat. Dette er et velgjort, engasjerende og dramatisk stykke filmkunst som gjør inntrykk.