The Boy er på alle måter en gammeldags film, som forsøker å hylle eldre tiders grøssere, men stivner i formen og blir en anelse kjedelig.
Den er vakkert filmet i effektiv scenografi, men skremmetriksene er velkjente og utdaterte.
Regissør William Brent Bell gjør ikke direkte skam på seg, men burde fortalt historien med et skarpere filmspråk og mer spennende virkemidler.
The Boy er inne på noe, men blir til syvende og sist en blek grøsser som man ikke grøsser så mye av.
(Anmeldelsen fortsetter under bildet)
Pen og ren skrekk
Amerikanske Greta (Lauren Cohan) kommer til en britisk herregård der hun skal være barnepike for en gutt som heter Brahms.
Det skal imidlertid vise seg at Brahms er en skummel dukke, og snart begynner det å skje flere merkelige ting i det store huset.
Situasjonen tilspisser seg når Gretas voldelige eks-kjæreste Cole kommer over Atlanteren for å få henne tilbake.
LES: Anmeldelsen av Eddie The Eagle
Det viser seg allerede i fortekstene at det satses på gammel og ærverdig stil, med sirlige border under ukjente navn, smektende strykere, en gammel taxi og en stor herregård med en imponerende port.
Det ser pent ut, og vekker minner fra gamle Hammer-filmer. Men The Boy holder seg for det meste på den pene og rene siden av skrekkfilmsjangeren.
Jeg hadde likt den bedre om den hadde trådt til med hardere horror.
(Anmeldelsen fortsetter under bildet)
Burde vært spritet opp
Lauren Cohan er godtagbar i hovedrollen som Greta, uten at hun blir satt på de helt store prøvene. Figuren er for tynt skrevet til at hun får gjort særlig mye med den.
Rupert Evans er også akkurat passe sympatisk i rollen som Malcolm, mannen som til stadighet kommer med varer til herregården og er Gretas eneste kontakt utenfor huset.
Den beste figuren er Brahms, som altså er en dukke. Dette er filmens beste effekt, med et foruroligende uttrykk som gir en umiddelbar uggen følelse.
LES: Anmeldelsen av Batman v Superman: Dawn of Justice
The Boy er altså pent laget, kanskje til og med litt for pent.
Skrekken den forsøker å påføre meg preller for det meste av, og burde kanskje ha vært spritet opp med tøffere klipping og sprekere visuelle virkemidler.
Elsker man gammeldagse grøssere, kan The Boy kanskje gjøre jobben, men ikke forvent en sjangervrengende filmopplevelse.