FILMFESTIVALEN I CANNES (NRK): Verdens viktigste filmfestival åpner i morgen. På papiret ser programmet sterkt ut, med mange filmer det stilles forventninger til. Men mange av titlene har én ting til felles. De er regissert av gamle menn.

Det starter allerede med åpningsfilmen, Café Society, laget av 80-åringen Woody Allen. Den gir et nostalgisk tilbakeblikk på 1930-tallets Hollywood, der Bobby (Jesse Eisenberg) ankommer filmbyen og forelsker seg i både miljøet og en dame.

Det er ikke helt klart hvorvidt dette dreier som Kat (Blake Lively), Vonnie (Kristen Stewart) eller Candy (Anna Camp). Forhåpentligvis er dette en bedre film fra Woody Allen enn fjorårets Irrational Man, som også ble vist i Cannes, men utenfor konkurransen.

Britisk sosialrealisme

Ken Loach (79) er en annen gammel Cannes-traver. Han har hatt filmer her hele 14 ganger tidligere, og vant Gullpalmen i 2006 for Vinden som ryster kornet.

I år heter filmen I, Daniel Blake, og handler om en middelaldrende snekker (Dave Johns) som trenger velferdsstøtte etter en skade, og møter en alenemor (Hayley Squires) med et lignende problem. Det kan altså forventes en ny dose britisk sosialrealisme fra veteranen Loach.

Regissør Ken Loach med sin Palme d'Or som han mottok for filmen "The Wind That Shakes The Barley" i 2006. (Foto: NTBScanpix, REUTERS/Mario Anzuoni)
Regissør Ken Loach med sin Palme d’Or som han mottok for filmen «The Wind That Shakes The Barley» i 2006. (Foto: NTBScanpix, REUTERS/Mario Anzuoni)

66-åringen Pedro Almodóvars film i hovedprogrammet heter Julieta. Her møter vi en kvinne som etter et tilfeldig møte med en fremmed bestemmer seg for å konfrontere sitt eget liv og forholdet til datteren. Emma Suarez spiller den voksne Julieta, mens Adriana Ugarte spiller den unge utgaven.

Det er rimelig å tro at Almodóvar igjen har skapt sterke kvinneroller i sin nye film. Den spanske regissøren har deltatt fem ganger tidligere i Cannes, og vant gullpalmen for regien på Alt om min mor i 1999 og for beste manus for Volver i 2006.

Steven Spielberg (69) har utrolig nok bare deltatt én gang i Cannes, og det var med hans første kinofilm, The Sugarland Express, i 1974. Der vant han faktisk gullpalmen for beste manus. I år stiller han utenfor konkurransen, men kommer til å sette sitt preg på festivalen med SVK – Store Vennlige Kjempe, hans nye filmatisering av Roald Dahls kjente bok.

Dette gir Cannes et kjærkomment kjendispreg, med navn som Rebecca Hall, Mark Rylance og Bill Hader på rollelista, men filmens største stjerne er nok Spielberg selv.

https://www.youtube.com/watch?v=YH5_4osOZK8

Det unge alibiet

I tillegg til disse regissørene deltar godt voksne menn som Bruno Dumont, Nicolas Winding-Refn, Olivier Assayas, Alain Guiraudie, Paul Verhoeven, Dardenne-brødrene, Jim Jarmusch, Kore-eda Hirokazu, Cristi Puiu, Chan Wook-Park, Asghar Farhadi og Sean Penn med nye filmer under årets Cannes-festival.

Det eneste unge alibiet i hovedprogrammet, er det kanadiske supertalentet Xavier Dolan (27), som bergtok Cannes med Mamma i 2014, og satt i hovedjuryen i fjor.

I år deltar han med It’s only the end of the world, som handler om en dødssyk forfatter (Gaspard Ulliel), som reiser hjem for å fortelle familien sin at han skal dø. Vincent Cassell, Marion Cotillard og Léa Seydoux spiller andre viktige roller i filmen.

Regissør Xavier Dolan (27) er den yngste regissøren som deltar i hovedprogrammet. (Foto: NTBScanpix, AP, Ryan Remiorz)
Regissør Xavier Dolan (27) er den yngste regissøren som deltar i hovedprogrammet. (Foto: NTBScanpix, AP, Ryan Remiorz)

Og hva med kvinnene bak kamera? Det er skuffende få av dem i årets program. Jodie Foster har regissert Money Monster, som deltar utenfor konkurransen.

Filmen handler om en tv-vert (George Clooney) og hans produsent (Julia Roberts) som settes i en vanskelig situasjon når en ung investor (Jack O’Connell) overtar kanalen deres.

De eneste tre kvinnene i hovedprogrammet, er tyske Maren Ade med Toni Erdmann, franske Nicole Garcia med Mal de pierres og britiske Andrea Arnold med American Honey. Forhåpentligvis er filmene deres gode nok til å sette sitt preg på festivalen, for dette ser ellers ut til å være gamlekaras store år.