Danskene har med stort hell laget film med andre verdenskrig som bakteppe, denne tilsynelatende uuttømmelige kilden til sterke historier.
Regissør og manusforfatter Martin Zandvliet forteller en liten flik av krigens umiddelbare etterspill, slik tyskerne selv har gjort i gode filmer som Lore og Phoenix.
Under sanden er en sterk historie, basert på virkelige hendelser, om tyske krigsfanger som settes under et stort press av krigens vinnere.
Dette er et imponerende drama med helspente nerver og en sterk menneskelighet under umenneskelige omstendigheter.
(Anmeldelsen fortsetter under bildet)
Iskaldt og effektivt
Krigen er over, og på Jyllands vestkyst må strendene ryddes for tyske miner. Sersjant Carl Rasmussen (Roland Møller) skal lede arbeidet, som utføres av en gruppe tyske krigsfanger.
Alle er forskremte tenåringer, men det er ikke rom for nåde i en tid der hevngjerrighet overstyrer menneskelige hensyn.
Filmen skildrer iskaldt og effektivt det ekstremt farlige ryddearbeidet, der den minste lille feil kan resultere i plutselig død.
Sersjant Rasmussen introduseres som en usympatisk mann som går løs på marsjerende krigsfanger med stor aggressivitet. Dette er en mann som åpenbart synes han har mye å ta igjen for.
Vi ser det også på et knippe andre figurer i filmen. Krigens vinnere synes de kan gjøre hva som helst mot de tyske taperne, her representert ved tenåringer som kanskje var barn da krigen startet.
Dette resulterer i flere ubehagelige scener som sett med 2016-øyne kan gjøre det utfordrende å sympatisere med de som følte de hadde det moralske overtaket i 1945.
(Anmeldelsen fortsetter under bildet)
Gjør bildet mer nyansert
Historien i Under sanden utvikler seg på en måte som gjør bildet mer nyansert. Selv sersjant Rasmussen begynner å løsne på det harde grepet han har rundt sine krigsfanger.
Roland Møller gjør en fantastisk hovedrolle, der vi gradvis ser antydninger til sersjantens gryende sympati for de tyske tenåringene, uten at dette på noen måte overdrives.
Men den hatske holdningen til krigsfangene begynner å gå over til en form for forståelse for situasjonen de befinner seg i.
LES: Anmeldelsen av Kollektivet
Regissør Zandvliet og hans dyktige skuespillere har skapt et knippe interessante figurer i denne engasjerende historien, som er flott fotografert av Camilla Hjelm Knudsen på Jyllands kyst.
De vakre omgivelsene står i sterk kontrast til de stygge hendelsene, som dermed forsterkes i Zandvliets utmerkede film.
Under sanden berører og beveger publikum mellom sorg og sinne.