– Følelsene er ekte. Det er det som gjør at det fungerer, sier Marion Cotillards rollefigur til Brad Pitts om sin jobb som undercoveragent i filmen Allierte.

Dessverre mangler de ekte følelsene i skildringen av farlig romantikk under andre verdenskrig. Det er det som gjør at filmen ikke fungerer så godt som den burde, for når den ikke greier å vekke mer enn lunkne følelser for hovedpersonene, fremstår Allierte som pen på utsiden, men litt tom på innsiden.

Regissør Robert Zemeckis (Tilbake til fremtiden, Forrest Gump, The Walk) gir filmen et klassisk uttrykk med handling fra både Casablanca og London. Derfor er det umulig å avvise filmen, for den er så lekkert fotografert og elegant fortalt!

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

Marion Cotillard fyrer løs som undercoveragent i det romantiske krigsdramaet Allierte. (Foto: United International Pictures)
Marion Cotillard fyrer løs som undercoveragent i det romantiske krigsdramaet Allierte. (Foto: United International Pictures)
Idyllen sprekker

Under et farlig oppdrag i Casablanca i 1942 møter den kanadiske offiseren Max Vatan (Brad Pitt) den franske agenten Marianne Beauséjour (Marion Cotillard).

De forelsker seg, flytter til London, gifter seg og får barn. Ett år senere sprekker idyllen når Max får vite at britisk etterretning sår tvil omkring Mariannes identitet.

Dette kan få fatale konsekvenser for dem begge, og han begynner å undersøke saken selv i all hemmelighet.

Anmeldelse: Kvar song ei soge blir i overkant nasjonalromantisk

Det er åpenbart at regissør Zemeckis har hatt som ambisjon å lage et storslått romantisk krigsdrama slik Hollywood gjorde i gamle dager, og rent utseendemessig har han så absolutt klart det.

Filmens skala er stor og dyr, men også litt kunstig, som i en klassisk Hollywood-film. Casablanca-scenene er ikke innspilt der, men nært nok på Kanariøyene, utenfor kysten av Marokko, mens London-scenene faktisk er innspilt i London.

Likevel får man litt følelsen av at disse vakre og glansbildepregede scenene er innspilt på en backlot hos Paramount Studios i Hollywood. Det er nesten som om man venter på at Pitt og Cotillard skal entre Rick’s Café, der Bogart og Bergman venter.

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

Max (Brad Pitt) og Marianne (Marion Cotillard) stifter familie i et krigsherjet London i filmen Allierte. (Foto: United International Pictures)
Max (Brad Pitt) og Marianne (Marion Cotillard) stifter familie i et krigsherjet London i filmen Allierte. (Foto: United International Pictures)
Spiller med “star power”

Brad Pitt og Marion Cotillard er som alltid vel verdt å hvile øyne på, et litt kalkulert, men attraktivt stjernepar.

Begge er dyktige skuespillere som man nærmest automatisk føler sympati for, men romansen mellom figurene deres virker litt kald og kunstig.

Når man ikke tror helt og fullt på kjærligheten mellom dem, blir det så som så med engasjementet, men de spiller med såkalt “star power” og blir aldri kjedelige.

De ser også ut som om de hører hjemme i tidsepoken som skildres, som er med på å heve historiens autentisitet.

Anmeldelse: Casablanca – utsøkt filmhistorie på utmerket Blu-ray

Allierte er trygt regissert av Robert Zemeckis og utsøkt filmet av Don Burgess (i deres tolvte film sammen). Det står ikke på kvaliteten hverken når det gjelder bilde, lyd, musikk, kostymer, kulisser eller effekter.

Scenene fra et krigsherjet London, der nattehimmelen lyses opp av kraftig antiluftskyts mot tyske bombefly, er et imponerende skue. Historiens kampscener er korte, men harde og effektive.

Allierte er et respektfullt nikk til Hollywoods klassiske krigsromanser, og er en godkjent underholdningsfilm som bare mangler en større emosjonell spennvidde for å kunne kalles virkelig god.

Denne krigsromantikken er ujevn, men Allierte vinner på å være ekstremt pen.

Om FILMEN

Allierte
  • Allierte
  • Slippdato: 25.11.2016
  • Regi: Robert Zemeckis
  • Originaltittel: Allied
  • Aldersgrense: 15
  • Sjanger: Drama, Krig, Romantikk

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.