Whiplash viste regissør Damien Chazelles enorme talent. La La Land viser at han slett ikke er et one-hit-wonder. Dette er en berusende musikal som unnviker sjangerens potensielle fallgruver og forteller en sjarmerende historie med et stort hjerte for sine figurer.

Det handler om drømmer og kjærlighet i stjernenes by, Los Angeles, og hva jakten på suksess kan koste. Chazelle sprøyter filmen full av boblende energi, morsomme påfunn og lekende fortellerglede, samtidig som filmen også har bittersøte elementer som gir historien dybde.

La La Land slår ikke like hardt i bordet som Whiplash, men Chazelle gjør ære på en utskjelt sjanger. Han får musikal til å være kult igjen, med en film som renner over av musikalitet.

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

En tidlig kinodate mellom Sebastian (Ryan Gosling) og Mia (Emma Stone) i La La Land. (Foto: Nordisk Film Distribusjon AS)
En tidlig kinodate mellom Sebastian (Ryan Gosling) og Mia (Emma Stone) i La La Land. (Foto: Nordisk Film Distribusjon AS)
Følger sine drømmer i stjernenes by

Regissøren legger lista høyt helt fra start, med et sprettent og innholdsrikt nummer blant bilister i en fastlåst kø på ei bru. Hele scenen er tilsynelatende filmet i én tagning, der hundre forskjellige ting må klaffe, og gjør det – selv om sekvensen sannsynligvis inneholder noen godt skjulte klipp.

Så introduseres vi for Sebastian (Ryan Gosling) og Mia (Emma Stone), som følger hver sin drøm. Han vil åpne jazzklubb, mens hun vil bli skuespiller. Deres veier krysses, romantikken blomstrer, men deres drømmer og forventninger kan vise seg å stå i veien for lykken.

Anmeldelse: Trio – Jakten på Olavsskrinet låner mye fra Hollywood

La La Land er ifølge Damien Chazelle selv blant annet inspirert av den franske musikalen Paraplyene i Cherbourg fra 1964, men bærer ikke preg av å være låst til fortiden. Den er proppfull av filmatiske påfunn som vitner om en ung regissør som ikke har rukket å stivne i formen.

Chazelle tar stadig sjanser som kunne ha slått feil, men som fungerer fortreffelig, både takket være god musikk og dyktig koreografi, men også på grunn av svenske Linus Sandgrens flotte foto, der både figurer og omgivelser bader i farger.

Noen av filmens fineste øyeblikk er når lysene rundt Sebastian og Mia dempes, for å beskrive hvordan de er fanget i øyeblikket og ikke enser hva som skjer rundt dem. Bildene matcher lydsporets musikalitet med virtuos kameraføring.

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

Romantikken blomstrer mellom Sebastian (Ryan Gosling) og Mia (Emma Stone) i La La Land. (Foto: Nordisk Film Distribusjon AS)
Romantikken blomstrer mellom Sebastian (Ryan Gosling) og Mia (Emma Stone) i La La Land. (Foto: Nordisk Film Distribusjon AS)
Veksler mellom søtt og sårt spill

Skulle man sette fingeren på noe, måtte det være at det merkes at hverken Ryan Gosling eller Emma Stone er topptrente sangere. De synger for all del godt nok, men flere av låtene kunne med fordel ha vært fremført med enda større innlevelse og emosjonelt spenn.

Jeg ville imidlertid slett ikke foretrukket at de mimet til andres sangstemmer, slik man gjerne gjorde i gamle dagers musikaler, eller hatt dårligere skuespillere med bedre vokalprestasjoner.

Gosling og Stone er et flott filmpar, der spesielt sistnevnte imponerer med sin veksling mellom søtt og sårt spill. Gosling tilfører sin rolle en lett slentrende og sjarmerende personlighet. Kjærlighetshistorien som utspiller seg nyter godt av begges rekkevidde.

Anmeldelse: The Great Wall – muren er det beste

Det er i det hele tatt lite å kritisere La La Land for. Den har kanskje ikke den mest oppsiktsvekkende historien, og kunne ha berørt enda sterkere, men fortelles også energisk og engasjerende, kombinert med vare og dempede øyeblikk som Chazelle lar utspille seg med behersket ro.

Filmen avrundes på et nydelig vis, med et visuelt slående og godt koreografert resymé av både det som har vært, og det som kunne ha vært. La La Land er et musikalsk drømmeri som man lett kan la seg rive med av, med nynnbare toner som fester seg i øret og flotte bilder som klistrer seg til øyet.

(La La Land har fått hele 14 Oscar-nominasjoner, og tangerer dermed All About Eve (1950) og Titanic (1997) med flest nominasjoner i Oscar-sammenheng.)

Om FILMEN

La La Land
  • La La Land
  • Slippdato: 24.02.2017
  • Regi: Damien Chazelle
  • Utgiver: Nordisk Film Distribusjon AS
  • Aldersgrense: Tillatt for alle
  • Sjanger: Drama, Musikal, Romantikk

  • oudeis

    Ikke en eneste transvetitt? Ingen overvektige alenemødre eller sorte? Har de blitt holdt utenfor altså? Kan man lage film nåtildags uten å fylle dem opp med sånne som er like gode som alle oss andre?

    • Matias

      Nice trolling you got there.

      • oudeis

        Så jeg klarer å pirke litt borti din dyrking av rollen som det edle men forurettettede offer for fordommer og undertrykking som må få tildelt ufortjente privilegier for å demonstrere egen fortreffelighet altså? Som, selv om det ikke betyr noe ødelegger ethvert kunstnerisk uttrykk fordi alle skjønner hvor umusikalsk det er med sorte og transvestitter som dukker opp på de mest usannsynlige steder i filmer?

        • Andre

          Ta deg ei bolle. Handlingen er lagt til Hollywood, så jeg kan love deg det er langt flere «typer» mennesker med enn bare de du tror. Noe annet hadde vel ikke vært realistisk? Dette her sier du på hver eneste films kommentarfelt. Blir du aldri lei av å gjenta deg selv?

          • oudeis

            Akkurat de som hevder de elsker mangfold hater mangfold og de som insisterer på å ‘provosere’ og ‘utfordre’ tåler ikke at noen har andre meninger, pluss også, nettopp de samme som ser på seg selv som interessert i kunst og kultur kjenner ikke igjen kunst eller kultur om de så får et takras av kunst og kultur i hodet, merkelig det der, er det bare posering alt sammen?

            • Andre

              Hehe, det er så mange ulogiskheter og selvmotsigelser i det du sier der at, hvor skal man begynne…? ;D Du går tilbake til null igjen mann! Starte på ny?

              • oudeis

                OK, påfallende hvor angstbiterske og hvor dårlige de som hevder de ønsker mangfold og fargerikdom takler andre meninger og alternative synspunkter, sikker på at du/de/dere mener det du/de/dere hevder du/de/dere mener?

        • Matias

          Ok, someone got triggered. Du kan begynne med å skrive sammenhengende og mindre kvasiintellektuellt. Deretter kan du slutte å legge ord i munnen på meg. Min dyrking av hva da? Holy shit, er det umulig for deg å bare nyte en film?

          • oudeis

            det er jo nettopp mitt poeng, jeg liker å se gode filmer, nettopp for å nyte dem, derfor er det trist når de blir ødelagt av folk som skal dytte ting inn i filmen som ikke passer eller rimer bare for å «lære» eller «avlære» meg hvordan ting henger sammen, saken er at jeg gjennomskuer det og det ødelegger filmen, men det er klart, jeg har etterhvert lært meg å kjenne igjen slike typer filmer og har sluttet å se dem, fint du ikke plages av slikt så hollywood kan sikre investeringene sine

            • Matias

              Så du har altså ikke engang sett filmen?

    • Sjarlatan

      Svært problematisk. Jeg identifiserer meg seksuelt som et apache-helikopter og ble veldig skuffet over at jeg ikke så noen av mine likesinnede i filmen. Terningkast 2.

      • oudeis

        Selv er jeg gift med min gressklipper, hen vet det bare ikke, så hvorfor er det ikke gressklippere i filmen?

    • Erland Nettum

      Come on man, do your thang!

  • Line

    Åh jeg har gledet meg så innmari lenge til denne (hører soundtracket på repeat)! Kino i helgen! Blir bra!!!

    • Tonje Jakobsen

      Den var kjempebra!! Et friskt pust i Hollywood! Gled deg!

    • Marius Waage

      Gled deg Line. Denne filmen er ikke en «downer» for å si det sånn. Den kommer til å gjøre deg kjempeglad 😀

  • Nina Hansen

    Jeg forstår ikke helt hvorfor en film som hadde premiere i september i andre land, ikke kommer til Norge før februar?!

    • Amund Øie

      Har det så mye å si?

    • Tom

      Oscar-filmer som har premiere i desember i USA har det med å komme på kino i Norge i februar eller mars. Hidden Figures har for eksempel ikke premiere før i midten av mars, selv om den hadde sin begrensede åpning i julehelgen i USA. Dette har nok i all hovedsak med logistikk å gjøre, tror jeg. Det er mange store filmer på kino mot slutten av kalenderåret (i fjor hadde vi filmer som Fantastic Beasts, Rogue One, Passengers, samt flere store norske titler), samt mindre titler som også har ventet på å få komme på kino. Da blir det ofte til at de (som oftest mindre) Oscar-filmene som har sine kalkulerte premierer sent på året i USA (for å være friske i minnet hos stemmegiverne) får premiere på nyåret her i stedet, som i februar med La La Land.

      Andre land sine premieredatoer viser jo at det faktisk lar seg gjøre å vise disse filmene tidligere. Men da er det gjerne andre filmer som har måttet vente. Det har med prioriteringer å gjøre. Kanskje distributører og kinoer her til lands tror Oscar-filmer vil gjøre det bedre hva gjelder besøkstall når det nærmer seg prisutdeling, da det vil være mer omtale om filmene i media.

  • Marius Waage

    Veldig bra film. Jeg er egentlig ikke noen stor fan av musikaler, men denne filmen er bare helt fantastisk fengende og herlig. Jeg må innrømme at jeg lastet ned en screener for å se denne da Norge fant ut at det var lurt å sette opp denne flere måneder etter mange andre land.

    Men jeg skal gjøre det godt igjen ved å bestille en kinobillett. For den er så absolutt verd hver kinokrone.

  • W.Kirkehøyden

    Har vært en stor fan av Ryan Gosling, fra han dukket som tenåring. Det samme med Scarlett Johansen (jentunge), og jeg spådde rett at de begge ville bli store stjerner.

    • Erland Nettum

      Jeg bare nevner lissom.

  • Mina Safari

    Danset ut av kinosalen etter å sett denne. Anbefales på det sterkeste!

  • Sondre Strøm Linde

    Hm, er det ingen som tør å være ærlige eller? 😉

    • Jomar Bakkeli

      Jeg tror du har en skrivefeil, jeg ser du skriver «være ærlige» men det skal vel strengt tatt stå «ha samme mening som meg»

      • Sondre Strøm Linde

        Døh, du fikk meg til å tru at jeg hadde en ekte skrivefeil, asså! Slemming.
        Men nei, det var ingen feil. Folk kan ha akkurat den meininga de vil, men at alle elsker La La Land er ganske rart. Å like den er én ting, men ørten oscarnoms og toppscore masse steder? Rart! (Forresten så finnes det en del folk som er enige med meg)
        Men takk for inputen!

        • Jomar Bakkeli

          Yeah, well, that’s just, like your opinion man.

          • Sondre Strøm Linde

            Eeh, ja. Det stemmer!

  • Gunnar Strømsholm

    Filmen er søt. De første 10 min. er herlig og forstår ikke helt all oppmerksomheten den har fått. Fantastiske Paraplyene i Cherbourg (Les Parapluies de Cherbourg) regissert av Jacques Demy er på youtube. Damien Chazelle har tatt mange av sine ideer fra denne filmen.

  • setter stor pris på om dere snarest mulig godkjenner min forrige kommentar hvor det er en link. på forhånd takk

    • Hei! Vi prøver å være så snare vi kan, men på travle dager er det ikke alltid like lett. Som vi har nevnt for dere tidligere, så må vi ha sperre på kommentarer med lenker pga ville mengder spam, men vi godkjenner seriøse innlegg med lenker så fort vi ser dem.

  • Tom

    Fin film, men du verden så overhypet. Regien til Damien Chazelle er utmerket og rolletolkningene til Stone og Gosling er sjarmerende, men filmen for meg var lettfordøyd og festet seg ikke noe særlig. Manus var også noe simplistisk i siste akt, syntes jeg. Flashforward-grepet og situasjonene til de to karakterene noen år senere virket for beleilig og det hele føltes for konstruert.

    Den kommer likevel til å vinne en bråte med Oscar-statuetter. Men jeg tror filmer som Moonlight og Manchester by the Sea i fremtiden vil betraktes som bedre filmer, mens La La Land nok vil bli sett på mest som en fin nostalgisk kuriositet, hvor Hollywood nok engang feiret seg selv.

    • Sondre Strøm Linde

      Overhypa og oppskrytt!
      Regien er bra, men historien er megatam. Karakterene er totalt 1-dimensjonale, kjedelige og uinteressante.

      • Mia Hedløv

        Enig. Utrolig sjablongmessig og banal. Fullstendig uinteressant.

    • Erland Nettum

      Jeg har ikke sett den, men tror du er inne på noe. Av de som er nominert til beste film har jeg sett Arrival, Come Hell or High Water, Hacksaw Ridge og Manchester by the Sea. Av de var Arrival ok og Hell ganske bra, Hacksaw direkte dårlig med altfor mye patos, ikke fnugg av subtilitet i spill og regi, kun krigsscenene hadde litt nerve. Manchester by the Sea hadde alt Hacksaw ikke hadde. Veldig bra skuespill fra alle kanter og en lavmelt regi som jeg virkelig likte. Tipper som deg at den ikke vinner, men at historiens dom vil gi bedre uttelling enn Oscarutdelingen.

  • Sjarlatan

    Likte ikke denne. Historien er bare en typisk kjærlighetshistorie mellom to kulturpersonligheter som vil lykkes i LA, og de oppnår begge drømmene sine gjennom flaks og tilfeldigheter. Sangene er forglemmelige, og synginga og dansinga er ikke særlig bra. Også har du all denne navndroppinga av klassikere som tydeligvis gir alle kritikerne ereksjon. Dette er visstnok verdt 14 oscar-nominasjoner og en posisjon langt opp på imdb top 250. (Fjor)årets mest overhypa film med veldig god margin. Whiplash av samme regissør var hundre ganger bedre.

    Uansett så er det helt forbanna latterlig at den ikke kommer på kino her før nå, siden den hadde premiere for over to måneder siden i resten av verden.

    • Ole Husøy Høknes

      Ikke enig

  • magnarStoroy

    Inntrykket er at dette er ein sukkersøt film for jenter i ungdomsskulealder.

    Så denne er nominert til oscar for beste film. Når det gjeld den prisutdelinga, så er det berre dei tekniske prisane som er interessanne, fordi det er der dei gode filmane vert nominerte. Argo frå 2012 hadde eg tru på, men den viste seg å vere dårleg når eg fekk sjå den. Nominasjonane til dei andre prisane går som oftast til uinteressanne filmar. Av dei nominerte i år så er det deepwater horizon eg har mest lyst til å sjå.

    • MrTerje

      «Inntrykket er at dette er ein sukkersøt film for jenter i ungdomsskulealder.»

      Tvert imot tror jeg ungdomsskolejenter ville funnet den kjedelig. Selv er jeg en fyr i 20-årene som elsket denne filmen mer enn noen annen film fra 2016, rett og slett bare fordi jeg er en filmelsker. På filmteknisk, skuespiller- og musikalsk nivå er La La Land perfekt.

  • peter crozier

    Så La La Land for et par uker siden uten å vite noe særlig om handling. Jeg syntes det var en søt film med en litt, for Hollywood, melankolsk avslutting. Åpningsekvensen var storslått imponerende og minneverdig. Resten av filmen gle lett og behagelig forbi og igjennom uten å sette fra seg så mye. Dette er ikke en film med et budskap. I tillegg til tydelige hyllester til Fred Astaire og Ginger Rogers så er det like mye en (ukorrekt) referanse til Sam Goldwyns «If you have a message, call western union»

  • Ariel Frame

    Det viktigste spørsmålet er ikke besvart i de mange kommentarene her: Er det en underholdende film?

    • Tom

      I all hovedsak, ja. Lett underholdning med et flott åpningsnummer og skuespillere som klarer å gjøre karakterene sine sympatiske, selv om de er svært ambisiøse og tidvis nokså slitsomme. Historien i seg selv var noe tynn for min del, men filmen kan absolutt kalles underholdende.

      • Ariel Frame

        Takk!

  • Einar Gregorios

    Flotte skuespillerprestasjoner, men hvor mye jeg enn prøver så fungerer ikke musikaler for meg. Hadde det ikke vært for Emma Stone, så hadde jeg neppe sett den ferdig. En utrolig dyktig skuespiller.

    • Erland Nettum

      Akkurat slik jeg føler det også. Det er ikke min greie rett og slett, så fort de begynner å syne og danse mister jeg helt interessen.

  • Mia Hedløv

    Noe av det platteste og mest sjablongmessige jeg har sett på lenge. Amerikansk lettbenthet på sitt verste. Jeg trodde heller ikke et øyeblikk på noen av karakterene. Og, etter min mening, så kunne hvilken som helst habil skuespiller glatt ha erstattet Emma Stone. Hun var bare påtatt søt, ulykkelig …osv. osv.