Underverden er en tettpakket actionfilm med godt driv og en ganske kul hovedrolle. Men dessverre lener regissør Fenar Ahmad (Ækte vare) seg for hardt på klisjeer og karikerte typer til at det blir noe mer enn en vassen machosalat.
Dette er en enkel og usannsynlig «mot alle odds»-historie om hevn og familieære, hvor kvinnene stort sett bare er bekymret, mennene er fylt til randen av testosteron og heltens mål helliger alle middel.
ANMELDELSE: Den lykkeligste dagen i Olli Mäkis liv – En annerledes boksefilm
Burde vært gatesmartere
Zaid (Dar Salim) er en dyktig og suksessfull kirurg i København. Han har en flott penthouseleilighet, en gravid kone og har flyttet langt unna det belastede strøket han vokste opp i.
Men da hans kriminelle lillebror havner i trøbbel med de lokale gangsterne, og politiet ikke er spesielt interessert i å hjelpe til, så trekkes han inn i et heftig oppgjør med et kampsportfokusert mafiamiljø.
Tematisk sneier filmen innom flere såre punkt i spennet mellom en skandinavisk selvtilfreds middelklasse og en brutal underverden. Her er det rasistiske politietterforskere, Irakiske fedre som nekter å kalle sin familie for dansk og bydeler dominert av fattige og sinte unge menn som kan kjennes igjen i mange av Europas store byer.
Dessverre blir aldri disse temaene mer enn rundingsbøyer for en ordinær og forslitt hevnhistorie. Hvor banal superheltlogikk skygger for det som kunne blitt en smart og interessant vri på moderne gaterettferdighet.
ANMELDELSE: Better Call Saul S03 – Nærmer seg for alvor Breaking Bad
Greit underholdende som action
Regissør Fenar Ahmad har laget en actionfilm som har både referansene og voldskoreografien på stell.
Hvis du tåler det kleint overdrevne, så er det mulig å glede seg over en opptreningsmontasje à la Rocky. Filmens anslag er en forstyrrende og velkomponert ransekvens, og de med en forkjærlighet til 80-tallets kampsportfilmer vil kunne sette pris på et snertent KO-spark som både plantes og høstes på klassisk Hollywood-vis.
Og så er det jo heller ikke til å komme fra at hovedperson Dar Salim har noen udiskutable Vin Diesel-kvaliteter som er med på å gi han en umiddelbar karisma som slåsskjempe.
Men dette er langt unna den kreativiteten, oppbyggingen og finessen som kjennetegner voldsbruken i de beste sjangerfilmene. Det er mulig å lage god action på små budsjett, men når enkle ting som spenningsoppbygging og rollegalleri ikke sitter, så blir ikke Underverden all verden å skrive hjem om.