Filmfestivalen i Cannes (NRK): I morgen åpner den 70. filmfestivalen i Cannes med et program som på papiret virker å være ett av de mest interessante på årevis.

Festivalen åpnes av Arnaud Desplechins Ismael’s Ghosts. Hakk i hæl følger blant annet Wonderstruck av Todd Haynes, Black Glasses av Claire Denis, Happy End av Michael Haneke, The Meyerowitz Stories av Noah Baumbach og The Beguiled av Sofia Coppola.

Mot slutten av festivalen kommer to andre forventede høydepunkter, nemlig You Were Never Really Here av Lynne Ramsay og Based on a True Story av Roman Polanski.

Årets Cannes-program preges av filmer med et politisk budskap, der blant annet flyktninger og migranter er i fokus. Den 80 år gamle skuespilleren Vanessa Redgrave gjør utrolig nok sin regidebut med Sea Sorrow, et dokumentarisk essay der hun utforsker den historiske konteksten til den pågående migrasjonskrisen over Middelhavet.

Den ungarske filmen Jupiter’s Moon handler om en flyktning som blir skutt når han krysser grensa, noe som gir ham evnen til å sveve. En doktor forsøker å smugle ham ut av flyktningeleiren han havner i for å kunne forske på ham. Michael Hanekes Happy End er et drama om en familie i Calais, med den pågående migrasjonskrisen som bakteppe.

Michael Hanekes "Happy End" kjemper om Gullpalmen i Cannes. (Foto: Festival de Cannes)
Michael Hanekes «Happy End» kjemper om Gullpalmen i Cannes. (Foto: Festival de Cannes)

Mindre Hollywood enn før

Filmfestivalen i Cannes har merkbart færre innslag fra Hollywood enn før. Mens drømmefabrikken i mange år har brukt den solfylte rivieraen som lanseringssted for noen av sine største titler og gjeveste stjerner, er det ingen store Hollywood-filmer på programmet i år, hverken i eller utenfor konkurransen. Croisetten er riktignok full av reklameplakater for kommende filmer som Spider-Man, Transformers: The Last Knight, Biler 3, Mord på Orientekspressen og (gulp) The Emoji Movie, men ingen av dem er å se på noen av Cannes mange kinolerreter.

Det er også verdt å merke seg at aktuelle storfilmer som Guardians of the Galaxy Vol. 2, Alien: Covenant og Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge ikke markerer seg på noe vis i Cannes. De to sistnevnte har sågar verdenspremiere midt under festivalen, og det var rimelig å anta at de dermed var aktuelle for spesialvisninger på rivieraen, men den gang ei.

Hvorfor Hollywood glimrer med sitt fravær er ikke kjent. Kanskje føler festivalen et behov for å markere sitt auteur-fokus tydeligere. Kanskje føler Hollywood at man ikke får en stor nok effekt av å delta her, det koster tross alt mye penger å fly inn og underholde stjernene. Det kan også dreie seg om en viss terrorfrykt. Filmfestivalen har et åpenbart høyere sikkerhetsnivå enn tidligere, med flere bevæpnede vakter i gatene og full skanning av alle som skal inn i festivalpalasset.

Den italienske skuespilleren Claudia Cardinale pryder årets Cannes-plakat. (Foto: Festival de Cannes)
Den italienske skuespilleren Claudia Cardinale pryder årets Cannes-plakat. (Foto: Festival de Cannes)

Fire Cannes-roller for Nicole Kidman

Selv om Hollywood har en mindre tilstedeværelse enn før, er det ingen manko på store stjerner. Nicole Kidman har et særdeles aktivt år. Hun spiller i tre filmer og én tv-serie, noe som kanskje er en Cannes-rekord. I John Cameron Mitchells How To Talk To Girls At Parties, basert på en novelle av Neil Gaiman, spiller hun Queen Boacidea, en mote- og musikk-entreprenør som finner en ny stjerne i en ung kvinne fra verdensrommet. I The Killing of a Sacred Deer spiller hun kona til en kirurg (Colin Farrell), som innleder et forhold til en ung gutt.

I Sofia Coppolas borgerkrigsdrama The Beguiled spiller hun bestyreren på en jenteskole i Virginia som blir satt over styr når en skadet soldat (Colin Farrell – igjen) ankommer. Og i tv-serien Top of the Lake: China Girl spiller hun en australsk fostermor. (Top of the Lake: China Girl vises i sin helhet, mens de to første episodene av Twin Peaks sesong 3 vises senere i festivalen – vel og merke etter tv-premieren.)

Hovedrollen i Top of the Lake: China Girl spilles nok en gang av Elisabeth Moss. Politietterforskeren Robin Griffin må denne gangen finne ut hvem som står bak drapet på en ung kinesisk kvinne som driver i land på Bondi Beach i Sydney.

Ruben Östlunds "The Square" er eneste nordiske håp i årets hovedkonkurranse i Cannes. (Foto: Festival de Cannes)
Ruben Östlunds «The Square» er eneste nordiske håp i årets hovedkonkurranse i Cannes. (Foto: Festival de Cannes)

I likhet med Nicole Kidman har også Elisabeth Moss et aktivt Cannes-år. Hun spiller i tillegg i Ruben Östlunds The Square, som deltar i hovedprogrammet, og er Nordens eneste håp under årets Cannes-festival (Det var lenge håpet at Joachim Triers Thelma skulle få en plass i hovedprogrammet, men det skjedde ikke). The Square handler om et museum som får et pr-byrå til å sette i stand et reklamestunt for å promotere en ny utstilling. Claes Bang og Dominic West spiller andre roller.

Alle de som nå er nevnt skal vandre langs den røde løperen i Cannes i løpet av de neste to ukene. Andre stjerner som har meldt sin ankomst er Monica Bellucci, Michelle Williams, Clint Eastwood, Adam Sandler, Joaquin Phoenix, Elle Fanning, Isabelle Huppert, Julianne Moore, Robert Pattinson, Kristen Stewart, Jake Gyllenhaal, Tilda Swinton, Lily Collins, Paul Dano, Dustin Hoffman, Emma Thompson og Ben Stiller.

Det går mot en sterk Cannes-festival!