Filmfestivalen i Cannes (NRK): – Når jeg ser Rubens filmer blir jeg slått av følelsen av å konstant se meg selv. Du ser folk du kjenner eller situasjoner du har vært i, og det er det jeg liker med hans filmer. Uansett hvor forskjellige felter han angriper, er det fremdeles en følelse av humanisme, ærlighet og virkelighet. Noen ganger er det sørgelig, andre ganger hysterisk, men føles alltid veldig virkelig.
– Som skuespiller leter du alltid etter den mest ærlige tolkningen av et øyeblikk og det mest sannferdige du kan gjøre en figur. Så de to tingene passer godt sammen, for han leter etter det samme. Han ber deg om å lete så dypt du kan, igjen og igjen, etter det mest sannferdige øyeblikket du kan finne, sier Elisabeth Moss, som NRK møter på toppen av Festivalpalasset i Cannes sammen med et lite knippe andre journalister.
Skuespilleren fra blant annet Mad Men, Top of the Lake og The Handmaid’s Tale, er der sammen med den danske skuespilleren Claes Bang (Taxi, Borgen, Broen). De spiller hovedrollene i den svenske regissøren Ruben Östlunds film The Square som deltar i hovedkonkurransen.
LES: Vanessa Redgrave om Sea Sorrow: – Jeg måtte lage denne filmen!
– Skreller av alle lag
Bang spiller Christian, kuratoren for et museum som leier et PR-firma til å gjøre et stunt i forbindelse med en ny installasjon, nemlig «The Square», en opplyst firkant som skal invitere mennesker til å resonnere over sitt eget ansvar som medmennesker (det finnes faktisk en i Grimstad, og en ny skal snart bygges i Vestfossen). Samtidig er Christian på leting etter sin stjålne mobiltelefon og lommebok, noe som fører ham ut på dypt vann.
Elisabeth Moss spiller Anne, en TV-journalist som skal intervjue Christian. Det oppstår mange merkelige og surrealistiske situasjoner som gjør morsomme spark mot en selvhøytidelig kunstverden. Filmens skildring av høyst menneskelige reaksjoner på pinlige omstendigheter, kjenner man også igjen fra noen av Ruben Östlunds tidligere filmer, som De ufrivillige og Turist.
– Han prøver å skrelle av alle lag til man finner det ærligste. Men jeg synes ikke det er alt for pinlig. Jeg kunne se meg selv i hver eneste scene. Når du tar alle disse scenene og putter dem i en film, får du følelsen av at dette er litt rart. For eksempel scenen i museet der vi snakker sammen og forsøker å finne ut av hva som skjer videre. Det er ikke så skrudd, det er bare en mann og ei dame som har tilbragt en natt sammen og hun spør «hva nå»? Selv sex-scenen der vi krangler om kondomet, har skjedd, sier Claes Bang.
– Tidenes dårligste sex-scene
Tidlig i filmen ender Christian og Anne nemlig opp med å gå til sengs med hverandre. Etter akten oppstår det en dragkamp, bokstavelig talt, om det brukte kondomet, som Anne åpenbart har planer for.
– Jeg har møtt mannen det skjedde med. Det er noe Ruben har skrevet om noen han kjenner. Det var faktisk litt rarere da vi filmet det, fordi vi hadde gjort mange opptak og kranglet om kondomet, og Ruben sier til meg midt i opptaket: «Du har ikke noe mer å gjøre, du må spise kondomet». Så jeg gjorde det!
– Og så sa han til meg, «prøv å få det ut av munnen hans», ler Moss.
– Dette må være tidenes dårligste sex-scene! Dette er ikke en situasjon du vil være i, konstaterer Bang.
– Men det er det som Ruben gjør så bra. Han forsøker ikke å finne skrudde og pinlige situasjoner. Han forsøker å finne ærlige øyeblikk. Grunnen til at du føler deg brydd når du ser det, er fordi det er så oppriktig. Det får huden din til å krympe av og til, fordi du tenker «jeg har sett den personen» eller «jeg har vært i den situasjonen og jeg føler meg ukomfortabel nå». Men han prøver ikke å gjøre det ukomfortabelt, sier Moss.
LES: Skandalevisning i Cannes – Okja måtte stoppes
– Kunst er forbannet viktig
Filmen kaster et satirisk blikk på en selvhøytidelig kunstverden. Dominic West spiller en kunstner som snakker om sine verk på en nærmest parodisk og høytsvevende måte, mens Christian og Anne har en innledende diskusjon om hva som egentlig er kunst som vil få mange til å trekke på smilebåndet. Både Claes Bang og Elisabeth Moss gjenkjenner noen elementer fra sine egne kunstopplevelser.
– Jeg elsker kunst, og synes den verden er så forbannet viktig, men jeg synes også det blir hysterisk når man noen ganger tar det litt for seriøst. Jeg tenker også at kunstverdenen ikke ville fungert om man ikke gjorde det. Det må være der. Noen ganger må du avdekke det og si at det kanskje har gått over toppen, men kunst er så viktig i våre liv og drittpreik-delen er nødvendig, sier Claes Bang.
– Det er det samme med filmer og filmindustrien. Det er paralleller til kunsthistorien, til media, selvsagt, og, du vet, filmfestivaler. Du må ha den respekten og den betraktningen av film og kunst, og så er det den andre siden av det, der alt blir litt latterlig og dumt noen ganger, sier Elisabeth Moss.
The Square deltar i hovedkonkurransen i Cannes. Filmen har norgespremiere 29. august.