PÅ KINO 19. APRIL 2024: Ved første øyekast, kan dette virke som rett film til rett tid.

Det krever kanskje litt fantasi å forestille seg det, men en borgerkrig kan i ytterste konsekvens være resultatet av den stadig økende polariseringen i USA.

ANMELDELSE: Spørsmålene hoper seg opp i Hirokazu Kore-edas «Monster»

Regissør og manusforfatter Alex Garlands «Civil War» er en kombinert krigsfilm og «road movie» som spekulerer i hvordan et slikt scenario kan se ut og hvordan det kan utspille seg.

LANG KJØRETUR: Sammy (Stephen McKinley Henderson) og Joel (Wagner Moura) sitter foran, mens (Kirsten Dunst) og Jessie (Cailee Spaeny) sitter bak i «Civil War». Foto: Ymer Media AS

Noe av det preges av det absurde ved krigens mekanismer og bortfallet av menneskeverdet, som man ser i enhver væpnet konflikt.

I andre deler av filmen virker Garland å være mer opptatt av borgerkrigsfantasien enn en troverdig utvikling av historien, men «Civil War» stiller like fullt noen betenkelige hva om-spørsmål som pirrer nysgjerrigheten.

Legger ut på farlig ferd

Når filmen starter, har borgerkrigen allerede vart lenge, der blant andre Veststyrkene og Floridafraksjonen kjemper mot regjeringsstyrker.

ANMELDELSE: «Back to Black» er som å se Amy Winehouse på ekte

Krigsfotografene Lee (Kirsten Dunst) og Joel (Wagner Moura) legger ut på en høyrisikabel ferd gjennom flere stater for å intervjue den hardt pressede presidenten (Nick Offerman) i Washington.

Under tvil tar de med seg den aldrende veteranen Sammy (Stephen McKinley Henderson) og den unge ferskingen Jessie (Cailee Spaeny) på den lange kjøreturen.

Sammen reiser de gjennom farlige krigsområder fulle av skyteglade militser og koalisjoner, samtidig som Jessie høster flere harde erfaringer om livet som krigsfotograf.

Et samfunn i oppløsning

«Civil War» skildrer effektivt den uoversiktlige situasjonen i en borgerkrig der man kan være usikker på hvem som egentlig skyter mot hvem.

ANMELDELSE: «Stjålet» er viktig og vakker

Filmens «road movie»-røtter gir den en episodisk struktur der hovedfigurene møter ulike personer og utfordringer langs veien.

Britiske Alex Garland («Ex Machina», «Annihilation», «Men») er god på å skildre et samfunn i oppløsning, der vanlige normer og regler har måttet vike for den sterkestes rett.

FARLIG OPPDRAG: Jessie (Cailee Spaeny) og Joel (Wagner Moura) følger kampene i «Civil War». Foto: Murray Close/Ymer Media AS

Filmen gir også et innblikk i krigsfotografers tilnærming til yrket. Mens Lee og Sammy fremstår som idealistiske sannhetssøkere, kan Joel og Jessie virke mer som adrenalindrevne spenningsjegere.

Sannferdigheten i disse skildringene er vanskelig å bedømme, men deres ulike reaksjoner på opplevelsene er interessante å følge.

Kunne ha vært enda bedre

Filmen har flere stille perioder, der krigen betraktes på avstand, og figurene har anledning til å reflektere over situasjonen de befinner seg i.

ANMELDELSE: «Fallout» S1 er akkurat så sprø som dette universet skal være!

Handlingen øker imidlertid i intensitet etter hvert som de nærmer seg Washington, og det males grufulle krigsbilder med visuelle effekter av høy kvalitet og et slagkraftig lyddesign.

Det er spennende å være med på ferden, men samtidig får man en følelse av at historien ofrer et tidsriktig og meningsfullt budskap til fordel for krigsunderholdningen.

UTSATT POSISJON: Den amerikanske presidenten (Nick Offerman) er under hardt press i «Civil War». Foto: Ymer Media AS

Den underliggende sosiale og politiske kommentaren blir nemlig overdøvet av tanks, fly, missiler og maskingeværer.

«Civil War» kunne ha vært en enda bedre film med et større fokus på hvordan partene havnet i denne situasjonen, men nøyer seg med å vise det blodige utfallet.

Det resulterer i det minste i flere gode spenningstopper.

(Filmen har norgespremiere på kino 19. april)

Om FILMEN

Civil War
  • Civil War
  • Slippdato: 19.04.2024
  • Regi: Alex Garland
  • Utgiver: Ymer Media
  • Originaltittel: Civil War
  • Aldersgrense: 15
  • Sjanger: Drama, Krig